Komise šetřící katastrofu SuperJetu nařídila kontroly montáže snímačů úhlu náběhu

12. července došlo během zkušebního letu z opravárenského závodu na letišti Luchovicy-Treťjakovo (UUMT) na letiště Vnukovo ke katastrofě letounu Suchoj SuperJet 100-95LR (RA-89049) společnosti Gazpromavia. Letadlo se zřítilo osm minut po startu. Při katastrofě zahynuly tři osoby.

Na místě katastrofy byly zajištěny letové zapisovače, jejichž údaje se podařilo rekonstruovat. Příčiny katastrofy se vyšetřují.

Vyšetřovací komise vydala 15. července doporučení provozovatelům letadel SuperJet. Požaduje pří výměně snímače úhlu náběhu dokumentovat polohu před demontáží a po montáži a striktně dodržet předepsané postupy při výměně čidla.

Podle předběžných (a zatím neoficiálních) informací od zdrojů blízkých vyšetřování mohla být příčinou katastrofy nesprávná montáž dvou snímačů úhlu náběhu při jejich výměně v opravárenském závodě. Odchylka údajů snímačů činila více než 5°.

Technik opravárenského závodu přiznal, že dva snímače namontoval nesprávně a nenastavil je na polohu vyznačenou výrobcem. Nesprávné nastavení snímačů potvrdilo ohledání trosek letadla na zemi. 

Nesprávné údaje o úhlu náběhu aktivovaly během stoupání letadla systém ochrany před pádem a nasměrovaly letoun k zemi. Posádka neměla dostatek výšky, aby dokázala katastrofě zabránit. V poslední fázi letu se posádka snažila řídit letadlo v manuálním režimu.

Vyšetřovací komise a regulátor pracují na úpravě letové příručky v souladu s výsledky vyšetřování incidentu letounu A321 (D-AIDP) společnosti Lufthansa letícího dne 5. listopadu 2014 z Bilbaa do Mnichova. Během incidentu došlo k podobnému vývoji situace, jako u SuperJetu Gazpromavia. Posádka Airbusu měla naštěstí dostatek výšky (a času) aby situaci zvládla. Letadlo proklesalo 4000 stop (asi 1200 m), než se klesání podařilo zastavit.

Opravárenský závod Luchovicy se zabývá opravami a údržbou SuperJetů od roku 2020. Opravami prošlo asi 26 SuperJetů.

Předběžná zpráva o příčinách katastrofy SuperJetu bude publikována do 12. srpna.  (Foto: izvestia, russianplanes.net, planes.cz)


Article photographs



Related articles

Related categories

Comments



TS73 - unsigned guest (...113.138...)
2024-07-30 15:15

Jj, ten scenar je v podstate stejnej jako s MCASem u maxu...ostatne vetsina letadel dnes ma udelsny rizeni tak, ze i kdyz se budes branit vyskovkou, driv nebo pozdej te dostane prestavenim dtabilizatoru,pokud mu nedokazes zamezit..

O. M. - unsigned guest (...193.3...)
2024-07-30 01:00

Ta katastrofa nepříjemně připomíná malér s TCASem.

O. M. - unsigned guest (...193.3...)
2024-07-30 00:56
To TS73

To mi připomíná příhodu, co jsem četl ve vzpomínkách na webu Svazu letců Příbor.
MIG-21PF byl vybaven jednoduchým autopilotem, který stabilizoval polohu letounu kolem podélné osy. Poloha stroje byla měřena gyroskopickým snímačem, který byl proveden tak, aby šel zamontovat jen ve správné poloze. Ovšem mechanik záklaďák ho po jednom servisu podle hesla "co nejde silou, jde ještě větší silou" zamontoval o 180 ° otočený, takže letoun se po aktivaci autopilota přetáčel na záda. Lidská blbost je neomezená.

Pavel - unsigned guest (...135.106...)
2024-07-28 18:10
Paja

To Komarek: Debila aby člověk pohledal.... a nezapomeň kejhat....

TS73 - unsigned guest (...113.138...)
2024-07-27 19:03

tak to jim thales ale mel řict at udelaj mechanický opatření, který zamezi tomu ,aby to šlo při montáži do draku prohodit/otocit..Lufty posádka to řešila asi 40 minut, pokud si vzpomínám. A jak jsem nahlid do rukovodostva SJ 100, tady by asi dve tlačítka nestacila..

MichalC (...59.168...)
2024-07-27 14:01

petrp: to zcela jiste. Samotne FBW problem jiste nebude, ostatne maji to uz na Tu-204. O vojenskych nemluve.

petrp (...212.252...)
2024-07-27 11:59

MichalC...jo vlastně, ted jestě jak rozjet seriovou výrobu.

MichalC (...15.56...)
2024-07-27 11:10
FBW

petrp: ano, prototyp SJ-100 s domaci verzi FBW jiz leta certifikacni lety.

kulica - unsigned guest (...81.93...)
2024-07-27 08:25
To: Komárek

Ale jo, můžu. Jen ne u idiota Komárka, kterého již nelze obohatit, protože u jedinců ducha mdlého k posunu k lepšímu nikdy nedochází.

Komárek - unsigned guest (...86.243...)
2024-07-27 07:28

A co Kulica? Neobohatí nás opět nějakým vtipným příspěvkem na téma Rusko?

13 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details