Lilium bez peněz

  • 2024-11-01 07:05

Mnichovský start-up Lilium NV, který vyvíjel plně elektrické letadlo pro příměstskou a regionální leteckou dopravu, zkrachoval. Společnosti se nepodařilo zajistit další státní podporu ve výši 200 milionů eur od Bavorska a ze spolkového rozpočtu. Firma se rovněž snažila získat záruky francouzské banky na úvěr ve výši 219 milionů eur. Lilium 25. října oznámila, že je předlužená a během několika dní nebude schopna dostát svým finančním závazkům.

Společnost Lilium pracovala na vývoji plně elektrického letadla s kolmým vzletem a přistáním pro šest cestujících. Dolet Lilium Jet měl (bez rezerv) dosáhnout 250 km, max. cestovní rychlost až 250 km/h. Pokud by se uvažovaly rezervy paliva analogické jako v komerční letecké dopravě, z doletu by mnoho nezbylo. První „letadla“ Lilium Jet měla nastoupit do komerčního provozu v roce 2026. Společnost získala peníze na svůj provoz od různých investorů.

Nejde o nijak malé fiasko. Společnost zaměstnává 1100 zaměstnanců.

Fascinující na celém případu je, že společnost v minulosti získala na vývoj elektrického taxi 1,45 miliardy eur, z toho 25 milionů eur v loňském roce. První prototyp uskutečnil první let v roce 2019, první let sériového stroje byl plánován na příští rok.

Lilium získalo předběžné objednávky na 760 elektrických letadel.

„Hodně nás mrzí insolvence a její důsledky pro všechny zúčastněné strany v tak klíčovém okamžiku vývoje naší společnosti,“ řekl generální ředitel Klaus Roewe. „Nicméně, ačkoli neexistuje žádná záruka úspěchu v insolvenčním řízení, doufáme, že Lilium Jet dostane po dokončení procesu vlastní správy šanci na nový začátek.“


Article photographs



Comments



O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-11-04 11:15
MK:

Ale vždyť píšu, že je to pokrok.

petrp (...48.56...)
2024-11-02 06:10

MK:..já se domnívám, že nejdřív by se měli zabývat jak uložit ohromné množství elektrické energie a pak teprve letadlem. Současné technologie stačí tak na dobíjecí trolejbusy:-?

MK. (...113.134...)
2024-11-01 12:26

Mimochodem, minimalne jeden podobny aparat se vyviji i v CR, jmenuje se "zuri".

MK. (...113.134...)
2024-11-01 12:25

Dalsi podobna organizace je treba NSF (National Science Foundation). Take financuje projekty primo.

Jiny pripad je treba akvizicni proces NASA nebo treba americke ministerstvo obrany v oblasti hi-tech. Plati se postupne vyvoj od ideje / demonstratory / prototypy / inicialni vyroba - dokonce vice tymu pro minimalizaci risku neuspechu.

Umyslne pouzivam priklady z USA, aby nekoho nenapadlo, ze je to evropsky pristup.

MK. (...113.134...)
2024-11-01 12:20

Vetsina techto projektu je financovana predevsim rizikovym kapitalem, ktery nikdo nenuti, aby do nich investoval.

Prulomova technicka reseni resit treba ARPA (drive DARPA). Plati za projekty samozrejme predem.

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-11-01 11:05
MK:

Radek psal "nikdo nechce sypat SVÉ PENÍZE" - ale z cizího (zde státního) krev neteče.

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-11-01 11:02

Jinak to ani dopadnout nemohlo. Soukromně se domnívám, že účelem stejně bylo jen pobírat ty dotace, nikoli vyvinout použitelný létající aparát. Stejně je to pokrok, kdysi dávno se na průlomová technická řešení vypisovaly soutěže a dotyčný dostal peníze až po, dneska je dostane předem.

MK. (...113.134...)
2024-11-01 10:17

Zajimave, ze vyvoj elektrickych letadel pro lokalni dopravu se deje na celem svete.

"Nikdo nechce sypat" ... hm ... 1.450.000.000 EUR je docela popreni toho tvrzeni.

Petr Šimáček (...142.239...)
2024-11-01 09:33

Nasype se do toho halda společných peněz, pár lidí si namastí kapsu a skutek utek. Krásný příklad diletantsví EU. Automotive v troskách, podpira elektrických nesmyslů, jen aby pár chorých mozků dosáhlo svého bludu.

Radek - unsigned guest (...192.86...)
2024-11-01 07:34
Jako obvykle

Hezký projekt, ale realizace je mnohem těžší a dražší, než se očekávalo. Spousta hezkých řečí, ale nikdo nechce sypat své peníze do tak nejistého projektu. Jestli je pravda těch 1100 zaměstnanců, tak náklady na provoz musí být astronomické.

10 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details