Vyšetřování katastrofy letu MS804 ukončeno. Pochybnosti zůstávají.

  • 2024-11-03 07:35

Egyptská správa pro vyšetřování leteckých nehod (EAAID) zveřejnila 29. října konečnou zprávu ke katastrofě letu Egyptair MS804. Katastrofu Airbusu A320 (SU-GCC) dne 18. května 2016, při které zahynulo všech 66 osob na palubě, způsobilo podle zprávy výbušné zařízení umístěné v přední kuchyňce letadla. Letadlo letělo z  Paříže (CDG) do Káhiry (CAI). Během letu v řeckém vzdušném prostoru se zřítilo do moře.

EAAID uvedla, že data ze záznamníku letových údajů (FDR) zachycují údaj o kouři na toaletě a v avionice, přičemž několik palubních počítačů selhalo jen o několik minut později. To vedlo ke ztrátě kontroly nad letadlem.

Analýza hlasového záznamníku v kabině (CVR) zachytila, že druhý pilot, 25letý egyptský občan s více než 2 900 celkovými nalétanými hodinami, z toho 2 771 hodin na A320, vyřkl slovo „oheň“, na což reagoval člen posádky, který byl v kokpitu, a kapitán, 36letý egyptský občan s více než 6 639 nalétanými hodinami, z toho 2 108 na A320. Kapitán požádal o hasicí přístroj, uvedla zpráva.

Forenzní expertiza zahrnovala vyjádření odborníka na letectví a experta na forenzní medicínu. Forenzní závěry uvádějí, že zranění některých pasažérů jsou spojena s výbušninami, jako je TNT. Zpráva dospěla k závěru, že výbušné zařízení bylo umístěno v cateringových vozících v kuchyňce za kabinou pilotů. Požár zvýšil svou intenzitu poté, kdy dosáhl kyslíku pro dýchací přístroj druhého pilota.

V té době probíhal let v hladině FL370. V této hladině také záznamy FDR a CDR končí.

Zpráva EAAID obsahuje čtyři bezpečnostní doporučení:

  1. Stanovit pravidla pro uchování záznamů z kamer,
  2. posoudit vhodnost postupů při hašení požáru obohaceného kyslíkem,
  3. zjistit, zda jsou pro hašení takových požárů vhodné hasicí přístroje bez halonu, a 
  4. přehodnotit konstrukci nouzového ovladače kyslíkové masky posádky.

Zdálo by se, že po osmi letech vyšetřování je konečně vše jasné. Nebýt toho, že francouzský Úřad pro vyšetřování a analýzu bezpečnosti civilního letectví (BEA), spolupracující na vyšetřování, závěry EAAID zpochybňuje a nabízí jinou verzi. BEA je rovněž kritická ke způsobu vedení vyšetřování EAAID. Uvádí, že EAAID dopustila faktické nesrovnalosti a opomenutí.

Na základě zkušeností BEA především argumentuje tím, že explozi v prostoru za kabinou by musely zachytit mikrofony CVR. Neexistují ani žádné další indikace, že by došlo k dehermetizaci nebo poklesu tlaku v kabině nebo jiné fyzické důkazy, které by potvrdily scénář exploze na palubě.  

Francouzský úřad dále tvrdí, že nelze přesně stanovit, kde přesně došlo k požáru a v jaké posloupnosti se vyvíjela situace před pádem letadla. Upozorňuje, že i když varování o kouři na toaletě předcházelo varování o kouři v avionice o 46 vteřin, nemusí to ještě znamenat, že požár se šířil odtud. BEA argumentuje tím, že i požár v pilotní kabině by mohl vyvolat stejnou posloupnost poplachů. 

Podle BEA je pravděpodobné, že k požáru došlo poté, kdy začal unikat kyslík z kyslíkové masky druhého pilota uložené ve schránce pro uložení masky. K úniku kyslíku mohlo dojít v důsledku selhání součásti masky nebo po stisknutí nouzového ovladače kyslíkové masky druhého pilota. Požár živený unikajícím kyslíkem se pak rychle a nekontrolovatelně šířil prostorem. Prostředky pro hašení v kabině jsou nedostatečné pro uhašení takového požáru. Studie BEA neuvádí ani zdroj vznícení, ani zda nejprve došlo k úniku kyslíku a následně požáru nebo k požáru, který byl následně živen kyslíkem z přístroje druhého pilota. Svůj scénář označuje za pravděpodobný.

Podle BEA požár poškodil napájení počítačů, což vedlo k odpojení autopilota. Nebyly zaznamenány žádné akce posádky. „Byly slyšet zvuky kašle,“ říká BEA. „Nebyla možnost určit úroveň dýchatelnosti vzduchu nebo úroveň viditelnosti v kokpitu v té době.“

Nebylo dokonce možné ani určit, zda piloti byli při vědomí nebo opustili kabinu nebo zda vůbec byli v kabině v okamžiku úniku kyslíku „V kokpitu nebyly zaznamenány žádné činnosti posádky,“ uvádí BEA. Dveře do kabiny byly několikrát otevřeny a zavřeny.

Zpráva se vyjadřuje skepticky také k nálezu stop výbušnin, který uvádí EAAID: „Možný nález stop výbušnin na osobách nacházejících se na palubě letadla, dokonce na několika místech,“ dodává zpráva, „neumožňuje učinit jednoznačný závěr, že na palubě došlo k explozi, pokud jsou všechny ostatní fyzické důkazy neslučitelné se scénářem exploze, která by poškodila strukturu nebo systémy [letadla] natolik, že by letadlo učinila neovladatelnými.“  (Foto: Airline Ratings, The Independent, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details