Hlavní dodavatel Boeingu Spirit AeroSystems informoval, že změny ve výrobních postupech Boeingu a dopady stávky budí „podstatné pochybnosti“ o schopnosti firmy pokračovat v činnosti. Tuto alarmující informaci firma uvedl ve své zprávě pro burzovní dohled (United States Securities and Exchange Commission). „Společnost bude potřebovat další likviditu, aby mohla pokračovat ve svých činnostech během následujících 12 měsíců,“ uvádí zpráva.
Finanční situace je kritická a výhled není pozitivní
Spirit AeroSystems zdůrazňují kontinuální ztráty v letech 2021, 2022, 2023. Za devět měsíců letošního roku firma hospodařila se ztrátou 1,9 miliardy dolarů. Ve třetím čtvrtletí firma hospodařila se ztrátou 477 milionů dolarů, a to při 1,5 miliardy dolarů výnosů. Také v následujícím období společnost předpokládá, že výroba bude ztrátová. Zatímco Spirit AeroSystems měly k 31. prosinci 2023 hotovost a ekvivalenty hotovosti ve výši 823,5 milionu dolarů, k 26. září klesla hotovost na 217,6 milionu dolarů.
Společnost vysvětluje, že dosud neobdržela 425 milionů dolarů v hotovostních zálohách od Boeingu, které byly očekávány na základě dohody podepsané v dubnu. V důsledku toho Spirit ukončil třetí čtvrtletí s rezervou pouhých 217,6 milionu dolarů.
Zmíněná změna ve výrobních procesech Boeingu znamená, že Boeing nyní nepřevezme komponenty letadla (typicky trupy 737), pokud nesplňují standardy kvality. V minulosti byly některé defekty zjištěné při přejímce u Spirit AeroSystems opravovány až během finální montáže v Rentonu. Takový postup měl zrychlit tempo produkce.
Snaha opravit během finální montáže v Rentonu defektní uložení záslepky nouzových dveří letadla 737 MAX 9 vedla k tomu, že dveře nebyly po opravě a montáži fixovány zajišťovacími šrouby. Dne 5. ledna 2024 u prakticky nového letadla Alaska Airlines ničím nezajištěné dveře během stoupání z letadla vyletěly, což způsobilo prudkou dekompresi. Nový proces Boeingu má snížit riziko, že se něco podobného bude opakovat. Pro Spirit AeroSystems však tato změna znamená nárůst skladových zásob a pomalejší přístup k výnosům.
Firma také očekává nižší výnosy spojené s restartem výroby letadel 737, kterou zastavila stávka IAM. Podle odhadů bude trvat až několik měsíců, než se Boeing vrátí na tempo výroby před stávkou. Firma si bude muset vyjednat s Boeingem zálohové platby, aby byla schopna fungovat. Zálohové platby, pokud budou akceptovány, dále zhorší již tak špatnou finanční situaci Boeingu.
Začlenění do Boeingu se může prodražit
Spirit AeroSystems jsou bezprostředně před plánovaným začleněním zpět do Boeingu v kritické finanční situaci. Podle červnové dohody Boeing zaplatí za Spirit AeroSystems v akciích 4,7 miliardy dolarů. Kromě toho převezme dluhy akvírované společnosti, které se nyní dosahují asi 4,4 miliardy dolarů. Boeing v rámci dohody poskytl v červnu překlenovací úvěr ve výši 350 milionů dolarů na zajištění výroby, který byl již vyčerpán.
Dne 1. července oznámil Airbus, že bylo dosaženo dohody o podmínkách prodeje některých provozu Spirit AeroSystems. Jedná se o provozy, kde se vyrábí zejména komponenty k letadlům A220 a A350. Za převzetí těchto aktivit bude Airbus kompenzován částkou 559 milionů dolarů od společnosti Spirit AeroSystems za symbolický 1 dolar. Bez dohody Spirit AeroSystems s Boeingem a Airbusem o rozdělení dodavatele by transakce byla jen obtížně průchodná.
Spirit byl součástí Boeingu, ale v roce 2005 se od Boeingu oddělil. Boeing tehdy viděl v outsourcingu možnost snížit výrobní náklady. Z dlouhodobého hlediska však ztratil kontrolu nad kvalitou výroby. Bývalý generální ředitel Dave Calhoun letos v lednu po nehodě letadla Alaska Airlines připustil, že outsourcing zašel v tomto případě příliš daleko. (Foto: KWCH, The Air Current, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS