Upravený motor pro A350 získal certifikaci EASA

  • 2024-12-08 07:37

Rolls-Royce začne od příštího roku dodávat pro letadla Airbus A350-900 vylepšené motory Trent XWB (Enhanced Performance). Nová varianta motoru získala 3. prosince evropskou certifikaci. Certifikace zahrnuje motory XWB-84EP, XWB-75EP a XWB-79EP.

Rolls-Royce oznámil variantu XWB-84EP v roce 2016 s tím, že bude dodávána od roku 2019. V roce 2019 požádal výrobce o certifikaci.  

„Pokračovali jsme v inovacích a zlepšili jsme vše ve všech směrech,“ uvedl Pete Young, hlavní inženýr Rolls-Royce pro XWB-84EP.

Společnost uvádí, že pokroky v aerodynamice a další úpravy zlepšují palivovou účinnost motoru o 1 %. |Co je také důležité, motor prokázal zvýšenou odolnost při práci v drsných podmínkách s vysokým počtem cyklů. Zkušenosti z reálného provozu motorů XWB byly využity pro zlepšení životnosti. Motor je připraven pro provoz se 100% podílem obnovitelného paliva SAF.

Stejně jako výchozí varianta, motor je schválen pro provoz v režimu ETOPS-405 (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards). Tento standard umožňuje dvoumotorovému letadlu létat po trasách, kde v případě vysazení jednoho motoru letoun dosáhne nejbližšího vhodného letiště pro přistání do 405 minut letu.

V roce 2024 oznámil Rolls-Royce, že investuje 1 miliardu liber do vývoje zlepšené variant motoru XWB-97, který pohání A350-1000. Zlepšení by měla zvýšit spolehlivost a životnost motoru při provozu i v nejnáročnějších provozních podmínkách. Zkušenosti z projektu budou aplikovány rovněž na motory Trent 7000 (Airbus A330neo) a Trent 1000 (Boeing 787).

Při provozu v horkém a prašném prostředí proniká prach do motoru, rozkládá se na menší částice, které se pak roztaví na lopatkách turbíny. Tato hmota (CMAS) proniká mezi materiálové komponenty lopatek turbíny, které se v měnících se teplotách rozpínají a smršťují. Postupem času naruší tepelnou bariéru lopatek turbíny, což vede k potřebě častější údržby a prostojům letadla.

Rolls-Royce vyvinul a zkouší inovativní povlak lopatek, který zvyšuje odolnost tepelných bariér a prodlužuje dobu provozu bez nutnosti servisu až o 30 %.

Úprava by měla Airbusu mimo jiné otevřít dveře k prodeji A350-1000 pro Emirates. (Foto: Rolls-Royce Etihad Airways, Aviation A2Z, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details