Obsáhlá studie EUROCONTROL Aviation Outlook 2050 přináší výhled na plnění emisních cílů do roku 2050, a to na základě výhledu na růst provozu v jednotlivých členských zemích v horizontu 30 let (obr. 1) a různé metody snížení emisí.
Celkový objem provozu v daném horizontu vyroste o 44 %, a v roce 2050 dosáhne 16 milionů proti 11 milionům v roce 2019. Vývoj mezi jednotlivými zeměmi či regiony bude velmi nerovnoměrný. Přirozeně nižší bude na „saturovaných“ trzích západní Evropy. České republice studie připisuje (v základním scénáři) průměrný meziroční nárůst provozu o 1 %. Největší nárůst mezi členskými (a partnerskými zeměmi) organizace Eurocontrol vykazují Gruzie (3,3 %), Ázerbájdžán (3 %) a Arménie (2,7 %). V případě Gruzie bude dosaženo růstu o 175 %, zatímco u Nizozemí to bude pouhých 20 %. Region jižní a východní Evropy poroste nejrychleji.
Zajímavý je rovněž pohled na jednotlivé zdroje snížení emisí (viz tab. 1). Studie podle očekávání připisuje kritický význam obnovitelnému palivu, které k poklesu emisí přispěje největším dílem. Hlavní výzvou bude zajistit dostatečnou výrobu a distribuci SAF.
Klíčový význam bude mít SAF pro dálkové lety, kde nejsou reálné jiné metody úspor nebo substituce např. železniční dopravou. Naopak příspěvek elektrických a vodíkem poháněných letadel na snížení emisí CO2 bude v horizontu do roku 2050 okrajový.
V roce 2050 bude podle studie 8 % dálkových letů produkovat 53 % emisí (tab. 2). Podíl emisí z dálkových letů dnes činí 46 %.
Studie je k dispozici zde. (Obr. a tab.: Eurocontrol)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
V téhle době něco předpovídat je čistá duchařina.
Podstatné je dostat za vypracování studie zaplaceno, přirozeně.