Státní návštěvě belgického krále Filipa a královny Mathildy se z hlediska letů nedaří. Po 24hodinovém zpoždění při odletu zůstává belgická královská delegace stále v Antofagastě na severu Chile — již druhou noc po sobě.
Ve čtvrtek večer místního času delegace nastoupila do letounu Airbus A340-300 (9H-SUN) provozovaného společností Hi Fly. Při pojíždění došlo k poškození předního kola, zřejmě v důsledku prudkého zastavení tahače při odtlačování letadla ze stojánky.
Letoun byl sice opraven, ale chilské letecké úřady zatím nevydaly povolení k odletu. K pátečnímu poledni místního času (18:00 SEČ) byla delegace, včetně krále Filipa a královny Mathildy, informována, že odlet stále není povolen.
Celá belgická delegace – čítající asi 100 lidí, včetně podnikatelů, akademiků a novinářů – byla proto po více než dvouhodinovém čekání na letišti odvezena zpět do hotelu.
Návrat na vojenské letiště v Melsbroeku původně plá...
Více
S velkým zpožděním zahájil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) analýzu dat ze záznamníků letu Air India 171, který se zřítil 12. června v Ahmedabádu.
Dne 26. června 2025 potvrdilo Ministerstvo civilního letectví, že zapisovač zvuků v pilotní kabině (CVR) i zapisovač letových údajů (FDR) z letadla Air India byly dopraveny do Dillí.
Zapisovač zvuků v pilotní kabině a zapisovač letových údajů dorazily do laboratoře AAIB za přísných bezpečnostních opatření odděleně dne 24. června 2025 ve 14:00 a 17:15 místního času.
Téhož večera zahájil generální ředitel AAIB, GVG Yugandhar, spolu s AAIB a americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) proces získávání dat z obou zařízení.
Modul zapisovače zvuků v pilotní kabině (CVR) byl bezpečně vyjmut. Následující den technický personál získal přístup k paměťovému modulu a data z něj byla úspěšně stažena. Úřad AAIB potvrdil,...
Více
Qatar Airways zveřejnily shrnutí dopadů narušení svého provozu v důsledku raketového útoku Íránu na vojenskou základnu jihozápadně od Dauhá dne 23. června.
Útok na americkou leteckou základnu Al Udeid vedl k uzavření vzdušného prostoru Kataru, Bahrajnu, Kuvajtu a Spojených arabských emirátů.
Generální ředitel Qatar Airways Badr Mohammed Al-Meer uvedl, že více než 90 letů směřujících na mezinárodní letiště Hamad v Dauhá bylo okamžitě odkloněno. Pětadvacet z nich přistálo v Saúdské Arábii, dalších 18 v Turecku, 15 v Indii a 13 v Ománu. Několik dalších bylo přesměrováno do evropských, blízkovýchodních a asijských uzlů.
Odlety z Dauhá – kde se v tu dobu nacházelo přibližně 10 000 cestujících v tranzitu – byly pozastaveny na nejméně šest hodin, uvedl Al-Meer. Narušeno bylo asi 150 letů.
„Některé naše posádky překročily zákonem stanovený maximální čas pro výkon služby. Většina na...
Více
Dne 24. června 2025 získal Airbus další dvě objednávky na letadla pro NATO MRTT (MMF). Počet letadel A330 MRTT vícenárodní flotily tak vzroste na 12. Letouny budou dodány v letech 2028 a 2029 a připojí se k flotile na letecké základně Eindhoven, kde sídlí i všechny transportní letouny Nizozemského královského letectva.
Rozšíření flotily reflektuje připojení Švédska a Dánska k programu MMF. Česká republika je součástí programu MMF od roku 2016 a má tudíž právo provozovat letouny v rámci sdíleného modelu. Poprvé jej využila v roce 2021. Jednotlivé země sdílí náklady programu podle počtu objednaných letových hodin.
Cílem programu MMF je poskytovat jeho účastníkům kapacity pro strategickou přepravu, tankování za letu a zdravotnickou evakuaci.
Airbus pracuje na vývoji nové generace MRTT, která bude vycházet z platformy A330neo.
Stávající A330 MRTT je derivátem A330-200ceo. Křídla A330ceo byla...
Více
Brazilský letecký regulační úřad ANAC odebral 24. června osvědčení o způsobilosti (AOC) společnosti Voepass Linhas Aéreas. Po katastrofě letadla ATR společnost Voepass nedokázala splnit nejméně 20 nápravných bezpečnostních opatření.
Impulzem k hloubkové prověrce provozovatele byla havárie letadla ATR-72-500 (PS-VPB) dne 9. srpna 2024.
Letoun se před přistáním dostal do neovladatelné ploché vývrtky a roztříštil se na zemi, přičemž zahynulo všech 62 osob na palubě. Přesné okolnosti katastrofy zatím nejsou zcela objasněny. (Foto: AV Herald, Aeromagazine)
Více
Iberia by v budoucnu mohla pro svou dálkovou expanzi potřebovat větší množství letadel A330-900 z objednávky skupiny IAG International Airlines Group. Dopravce chce v rámci strategie Plan de Vuelo 2030 během pětiletého horizontu zvětšit svou dálkovou flotilu ze současných 45 letadel na přibližně 70 letadel. To si vyžádá investici asi 6 miliard eur. Kromě A330neo by měla získat přerozdělením v rámci IAG také Airbusy A321XLR.
Mezi plánovanými novými linkami jsou Toronto, Philadelphia či Monterrey.
Kromě samotného rozšíření sítě bude Iberia pokračovat také v obnově leteckého parku.
Objednávky a opce skupiny IAG:
21× A330-900neo
32× Boeing 787-10
opce: 6× A350-900, 6× A350-1000, 6× Boeing 777-9
Modernizace flotily
V rámci Plan de Vuelo 2030 prochází obnovou prakticky celá flotila letadel, která podle ch-aviation nyní zahrnuje mimo jiné:
3× A319-100
24× A320-200 (13 v pronájmu od Iberia Express)
18× A320neo
13× A321-20...
Více
Air India nadále provádí škrty ve své síti – v důsledku bezpečnostních kontrol a narušení vzdušného prostoru na Blízkém východě.
Jen před několika dny Air India oznámila, že ruší asi 15 % mezinárodních letů širokotrupými letouny v souvislosti s jednorázovými inspekcemi letadel Boeing 787 a 777, které nařídil indický regulátor DGCA po katastrofě v Ahmedabádu dne 12. června. Při katastrofě zahynulo přes 270 osob.
Air India nyní oznámila, že do 15. července pozastavuje tři linky provozované jednouličkovými letadly (Bengalúr – Singapur, Pune – Singapur a Bombaj – Bagdogra) a snižuje frekvence na dalších 19 trasách. Mezi linkami, u kterých dojde ke snížení frekvence, je i Dillí–Bombaj, která bude nově létána 165krát týdně namísto dosavadních 176 letů.
Air India zdůrazňuje, že opatření se týkají méně než 5 % sítě provozované jednouličkovými letouny. Cílem je posílit „provozní stabilitu“ vytvořením do...
Více
Turkish Airlines zvažují, že se připojí k dalším zájemcům o kapitálový vstup do Air Europa a zajistí si menšinový podíl ve společnosti. O podíl usilují skupiny Lufthansa a Air France-KLM. Skupina IAG drží v Air Europa 20% podíl. Vloni skupina IAG zrušila plánované převzetí 100 % aerolinky kvůli nepřijatelným podmínkám stanoveným Evropskou komisí pro schválení akvizice.
Turkish Airlines generují jen něco přes čtvrtinu svých výnosů v Evropě. Vstup do Air Europa by aerolince umožnil její tržní podíl postupně zvětšit.
Zájemci mají podat závazné nabídky na podíl v aerolince počátkem července.
Zájem Turkish Airlines je překvapením. Jedná se o vzácný případ zájmu mimoevropského dopravce o evropský regionální trh.
S vlastníkem aerolinek, skupinou Globalia, jednají rovněž Air France-KLM a Lufthansa, podrobnosti však zůstávají důvěrné.
Proces prodeje části Air Europa narážel na zpoždění mimo jiné kvůli neshodám mezi člen...
Více
Nízkonákladová společnost Play v rámci navrhovaného převzetí společnosti ukončí své transatlantické operace přes Reykjavík a celá flotila se z Reykjavíku přesune na Maltu.
Generální ředitel Play Einar Orn Olafsson a místopředseda Elias Skuli Skulason se snaží převzít Play prostřednictvím účelově založené společnosti s názvem BBL 212. Oba dohromady vlastní 20 % akcií. BBL 212 si již zajistila financování ve výši 7 milionů dolarů, ale k podání formální nabídky a financování provozu společnosti Play bude potřebovat získat dalších 13 milionů dolarů. Navrhovaná nabídka činí 1 islandskou korunu – méně než 1 americký cent – za akcii.
Společnost Play byla původně založena pro provoz transatlantických linek, ale její výnosy zůstaly za očekáváními. Podle plánu převzetí budou po letní sezóně transatlantické linky spojující Severní Ameriku přes Reykjavík uzavřeny. Play Europe si však již podala u amerických úřadů žádost o...
Více
Indický regulátor DGCA shledal, že tři letouny Airbus společnosti Air India byly v komerčním provozu v době, kdy již byla propadlá kontrola jejich nouzového vybavení. Regulátor varoval Air India, že se jedná o porušení bezpečnostních předpisů. Úřad ve své zprávě uvedl, že letadla, která neprošla povinnými kontrolami, jsou „považována za nezpůsobilá“.
Varování nesouvisí s katastrofou letadla Boeing 787-8 dne 12. června. Jak zjistilo zpravodajství Reuters, zmíněná zjištění regulátora byla odeslána společnosti Air India několik dní před katastrofou.
DGCA uvádí, že během květnových namátkových prověrek se u tří Airbusů řady A320 zjistilo, že letadla byla provozována i přesto, že schválení „kritického nouzového vybavení“ – konkrétně nouzových skluzavek – již bylo prošlé.
U jednoho Airbusu A320 byla kontrola provedena s více než měsíčním zpožděním až 15. května. Podle údajů AirNav Radar přitom tento letoun provozoval mezinárodn...
Více