Wizz Air uzavřel hospodářský rok 2023 se špatnými výsledky

  • 12.06.2023 08:00

Wizz Air ve čtvrtek oznámil finanční a provozní výsledky za hospodářský rok končící 31. březnem 2023. Společnost nesplnila očekávání trhu. Akcie po oznámení výsledků propadly o více než 5 %.

Hlavní výsledky jsou následující:

  • Ztráta na akcii (EPS) 5,07 eur
  • Výnosy: 3,90 miliardy eur, tj. nárůst o 134 % proti roku 2022
  • Čistá ztráta: 523,0 milionu eur (meziroční pokles o 17 %)

Očekávání trhu splnil Wizz Air pouze ve výnosech. Zisk resp. ztráta na akcii byla o 22 % horší, než trh očekával.

Wizz Air se tradičně chlubí vysokým růstem výnosů. Za poslední tři roky byl růst v průměru 18 % (p.a.) v porovnání se 7,9 % evropského odvětví letecké dopravy.

V loňském hospodářském roce přepravila společnost rekordních 51 milionů cestujících, takřka dvojnásobek v meziročním srovnání. V hospodářském roce 2022 činil počet přepravených cestujících 27 milionů. Využití sedačkové kapacity se meziročně zvýšilo ze 78,1 % na 87,8 %.

Ke ztrátám společnosti přispěly zejména vyšší než očekávané ceny pohonných hmot. V roce 2022 se Wizz Air rozhodl hrát s cenou paliva kasino a zrušil politiku zabezpečení cen paliva. To se společnosti vymstilo, neboť ceny paliva se po napadení Ukrajiny vydaly prudce vzhůru místo dolů.

Vysoké ceny paliva nebyly zdaleka jediným problémem Wizz Airu v uplynulém roce. Společnost v uplynulém roce trpěla řadou vážných provozních problémů, které se mimo jiné projevily propadem spokojenosti cestujících.  

Společnost v tomto hospodářském roce slibuje dosáhnout zisku, a to díky robustní poptávce a relativně vysokým cenám letenek. Využívá svého silného postavení na trhu střední a východní Evropy a nižších nákladů na personál.

Poté, co má Wizz Air palivové fiasko za sebou a ceny paliva si opět zabezpečuje, mizí z výhledu na letošní rok přinejmenším jedna velká neznámá. Neznámou zůstává podle společnosti makroekonomický vývoj na hlavních trzích a tlak na rodinné rozpočty vlivem inflace.

Konkurence s Ryanairem přidává na intenzitě a Wizz Air hledá další možnosti růstu mimo svůj hlavní trh, tj. střední a východní Evropu. Problémem je nedostatek slotů a horší vnímání značky Wizz Air na trzích západní Evropy. Zatímco ve střední a východní Evropě je vnímání značky na úrovni 87 %, v Londýně je to pouhých 47 %, Itálii 55 % a Rakousku 45 %.

S ohledem na robustní zabezpečení ceny paliva v tomto hospodářském roce společnost očekává, že dosáhne zisku, který se má pohybovat mezi 350 až 450 miliony eur. Tento odhad je výše, než konsensus trhu 343 milionů eur.

Šéf společnosti József Váradi věří, že provozní úspory v rozsahu 1 miliardy eur vygenerují 400 milionů eur, 200 milionů eur by mělo přinést efektivnější využití flotily a personálu a dalších 400 milionů eur by měl přinést hedging paliva a kurzových rozdílů. Za palivo společnost předpokládá zaplati o 30 % méně než v loňském hospodářském roce.

„Díky všem změnám v provozu společnosti a investicím jsem si naprosto jistý finančními výsledky společnosti“, uvedl.

V tomto hospodářském roce převezme společnost 42 letadel A321neo a naopak leasingovým společnostem vrátí 16 letadel A320. Zpoždění dodávek Airbusů znamená, že převezme o čtyři letouny A321neo méně než se plánovalo, avšak firma má dostatečné možnosti se s tím vyrovnat. V letošním roce Wizz Air zvýší dostupnou kapacitu sedaček (ASK) o 30 %, využití sedačkové kapacity překročí 90 %.

Letadla verze „neo“ tvoří již 63 % flotily, což je o 14 p.b. více než minulý rok. Letadla Wizz Airu nabízejí díky rostoucímu podílu A321neo průměrně 226 sedaček/letadlo. To je výrazná konkurenční výhoda proti hlavním konkurentům.

Úplná prezentace výsledků je k dispozici zde. (Foto: ZB, yahoo finance, Simply Wall, planes.cz)     


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace