Letecké společnosti jedna po druhé oznamují, že přerušují přinejmenším do konce roku lety do Tel Avivu. Je jasné, že válka bude delší, než se původně očekávalo. A s tím rostou i bezpečnostní rizika pro leteckou dopravu. Netýká se to jenom Izraele, ale postupně také Libanonu.
Rozhodnutí mají v rukou zejména pojišťovny. Pokud pojišťovna vyhodnotí riziko za příliš vysoké, aerolinka bez pojištění lety neriskne. To znamená lety zrušit nebo získat náhradní řešení, jakým je například garance vlády.
Nepomáhá ani to, že regulátoři FAA a EASA nadále (a překvapivě) považují komerční lety do Izraele za bezpečné. Alibisticky přitom nabádají, aby letecké společnosti situaci monitorovaly. Letecké společnosti „optimismus“ regulátorů rozhodně nesdílejí. Bez adekvátních garancí létat nelze.
V podobné situaci bylo Rusko v březnu 2022, kdy na ruskou leteckou dopravu udeřily západní sankce. A s tím i ztráta pojištění letadel z leasingu. Regulátor tehdy přidělil letadlům duální registraci a vláda úhradu případných pojistných škod leteckým společnostem garantovala ze státního rozpočtu.
Stejně nyní postupoval Izrael, zatím v případě domácích aerolinek. Parlament urychleně schválil záruky leteckým společnostem na válečná rizika, a to až do výše 6 miliard dolarů. Tím se nahrazují standardní pojistky.
Pro izraelskou vládu je absolutní prioritou zajistit přísun rezervistů. Letadla izraelských aerolinek nyní létají přeplněna. Doslova. Rezervisty cestující do Izraele přepravují i v uličkách a na jump seatech v kabinách pilotů. Z Tel Avivu zajišťují evakuaci.
Izrael se přitom potýká s nedostatkem kapacit. Domácím aerolinkám chybí kapacity zahraničních dopravců, které si domácí společnosti pravidelně pronajímají od zahraničních provozovatelů. Zahraniční společnosti po 7. říjnu svá letadla a personál pronajaté izraelským společnostem z bezpečnostních důvodů stáhly, to je i případ Smartwings.
Pojistné podmínky pojišťoven na možnou válečnou situaci pamatovaly. V pojistných smlouvách stanovily sedmidenní výpovědní lhůtu pro zrušení nebo změnu pojistných podmínek v případě, že vypukne významný konflikt, který by pojistná rizika podstatně zvýšil. Podle zdrojů zpravodajství Reuters pojišťovny tuto klauzuli aktivovaly v případě společností El Al, Israir a Arkia.
Problém se neomezuje na izraelské letecké společnosti. Některé pojišťovny válečná rizika pokrývat nebudou, jiné stanovují omezení a dodatečná opatření. Například, že letadla nesmí zůstávat v konfliktní zóně na zemi více než tři hodiny. Také zde funguje zajištění, kdy se na pojištění jednoho letadla podílí řada pojišťoven, aby se případné plnění rozložilo. Za evakuační lety si pojišťovny připočítávají k pojistnému přirážku 0,05 % až 0,1 % z hodnoty letadla.
Letecké společnosti normálně využívají dvou typů pojistek. První pokrývá všechna rizika týkající se škod, které mohou vzniknout v důsledku normálního provozu, a druhá „válečná“, která pokrývá škody způsobené terorismem nebo válkou. Některé pojišťovny válečné pojištění neposkytují nebo poskytují výběrově, případ od případu.
Pro zahraniční letecké společnosti není výpadek Izraele nijak kritický. Poptávka na ostatních trzích zůstává trvale vysoká a kapacit je nedostatek, takže aerolinky mohou uvolněné kapacity umístit na jiných trzích.
Situace by se však mohla dramaticky změnit, pokud by se konflikt rozšířil. To je zřejmě důvod prudkého pádu akcií leteckých společností po zahájení války. Další neznámou je, nakolik válka ovlivní ceny paliva. Je pravděpodobné, že v době nejistoty zůstanou vysoké. Samozřejmě vše záleží na postoji organizace OPEC+, která v podstatě ceny ropy stanovuje rozhodnutími o objemu těžby. Prozatím je na trhu leteckého paliva relativní klid. Cena za barel leteckého paliva se pohybuje kolem 120 dolarů.
Nelze zapomínat, že Jomkipurská válka, která vypukla 6. října 1973, odstartovala světovou ropnou krizi, která na dlouho obrátila svět vzhůru nohama. Foto: (aawsat.com, Arab News, The New York Times)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Postihl Vás někoho zrušení letu? Dali Vám kompenzaci za zrušení letu (ČR-Izrael by mělo být 400 EUR za segment). Podle mého názoru to Smartwings zrušili ještě rychleji než jim kdokoliv vypověděl pojistku a podle mého názoru pojistka není okolnost mimo kontrolu letecké společnosti. Oni mohou létat bez pojistky....
Docela by měl zajímal výsledek případného soudního sporu.