Vodochody, 1. Apríl 2024 – Pilotovat letadlo pomocí umělé inteligence usazené v těle humanoidního robota? Tradičnímu českému výrobci Aero se v oblasti AI a pokročilé robotiky povedl světový průlom. Do cvičného letounu L-39NG usedl jako experimentální kopilot humanoidní robot pojmenovaný „Vodochoid“. Umí se sám připoutat v kokpitu, v hangáru nosí klasické brýle pilotky a mezi jeho oblíbené filmy patří Nebeští jezdci nebo Top Gun. V pondělí 1. dubna 2024 v 10.30 hodin pak podstoupil na vodochodském letišti certifikaci pro akrobatické vystoupení.
Český výrobce testuje ve vzduchu humanoidního pilota vybaveného AI, který je schopen plně zastávat funkci kopilota posádky cvičného proudového letounu L-39NG. To je výsledek více než 10leté spolupráce konstrukčního oddělení a laboratoře umělé inteligence, kterou ve Vodochodech otevřeli v roce 2014 jako paralelní součást vývoje projektu L-39NG.
Vodochoid (jméno vzniklo se spojením slov Vodochody a Android) má standardní humanoidní rozměry, je vysoký 170 cm a váží asi 68 kg. Jeho autentická chůze se co nejvíce podobá typické chůzi továrních pilotů včetně typických gest a posunků. Při speciálním testu, tzv. AI Humanoid Pilot Test, dokázal napodobit továrního pilota asi z 83 %, což je naprosto skvělý výsledek s ohledem na to, že se jedná teprve o první generaci humanoidních robotů vyvinutých v Aero. Humanoid z Aero umí sledovat 3D prostor s nadprůměrnou frekvencí (ve srovnání s těmi nejlepšími humanoidy na světě) 12 obrázků za vteřinu, ale zvládne také uvařit kávu a připravit omeletu včetně rozklepnutí vajíček, unese asi 30kg zátěž a vyvine rychlost až 7,5 kilometrů za hodinu. Vodochodský stroj se učí na principu velkých jazykových modelů přímo na datech vycházejících z chování a jednání samotných pilotů. Aero letos oslavuje 105. výroční od založení, takže databáze a archiv pilotních dat je opravdu obsáhlý.
Vyspělá baterie Vodochoida, složená z úplně nové sloučeniny pevného elektrolytu, dokáže robota udržet v chodu až na 72 hodin. Při zapojení do letových činností má kapacitu asi 45 letových hodin. Vodochoid dokáže pilotovat letoun, komunikovat s řídící věží, zvládne sám vyhodnocovat jednotlivé letové situace a rozhodovat se o dalším postupu. Oproti klasickému autopilotu nebo jinému autonomnímu systému umí provést předletovou kontrolu, sám nasednout do kokpitu a připoutat se, což svědčí o precizní motorice a haptice, na čemž byl od začátku vývoje kladen stěžejní důraz. Humanoid z dílny Aero se zapojuje do běžného provozu firmy obdobně jako jeho lidští parťáci z továrního týmu pilotů. Pravidelně se tak účastní operativních schůzek s konstruktéry a mechaniky, je partnerem lidských pilotů při fyzickém tréninku v tělocvičně nebo s ostatními piloty navštěvuje závodní kantýnu.
Aero plánuje do roku 2030 doplnit tým továrních pilotů o dalších pět humanoidů Vodochoid. Český výrobce letadel plánuje do budoucna nabízet své roboty v rámci komplexního výcvikového systému, který dodává svým zákazníkům jako součást balíčku L-39NG.
Připravilo: Tiskové oddělení Aero Vodochody
Kdyby se ucili radeji kutat rudu... Nebo zatim uhli jeste ci ziskavat ekologicky nerostne suroviny, aby ulehcili lidem praci
Podle výrazu tváře je pilot asi ten pohodář na posledním obrázku, ne?
Ten na 3. obrázku, co se tváří tak nasraně, to bude zřejmě instruktor.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Tak uz je nas vic, to te dobře. Hodně energie přeje RADIUS....už si pro mě jdou, mam jit do stoupy...elektronandroid s Tebou......