Vyšetřovatelé brazilského úřadu CENIPA zveřejnili předběžnou zprávu o katastrofě letadla ATR-72-212A (PS-VPB) společnosti Voepass Linhas Aereas, ke které došlo na předměstí Sao Paula dne 9. srpna. Při katastrofě zahynulo všech 62 osob na palubě.
Zpráva mimo jiné uvádí, že druhý pilot konzultoval během letu s operačním dispečerem Voepass opakované samovolné vypnutí systému odmrazování. Během letu v podmínkách námrazy se systém vypnul osmkrát.
Piloti během letu v hladině 170 obdrželi varování o nízké rychlosti CRUISE SPEED LOW a následně DEGRADED PERFORMANCE. Dvě minuty před ztrátou kontroly nad letadlem druhý pilot komentoval: „hodně ledu“ a následně byl opět zapnut systém odmrazování trupu AIRFRAME DE-ICING. Další varování INCREASE SPEED bylo po 13 vteřinách následováno ztrátou kontroly nad letadlem.
Vyšetřování konstatuje, že systém odmrazování byl sice během letu v podmínkách námrazy několikrát aktivován, nicméně během šesti minut letu s varováním o námraze nebyl zapnut.
Oba piloti byli velmi kvalifikovaní. Kapitán měl nalétáno 5248 hodin, z toho 665 na letadlech ATR, druhý pilot měl nalétáno 5143 hodin, z toho 3543 na ATR.
Zpráva CENIPA neuvádí verdikt, co nehodu způsobilo. V tuto chvíli agentura sbírá pouze fakta týkající se letu, aniž by dělala závěry. Zatím není možné říci, co vedlo ke katastrofě.
Vzhledem ke známé náchylnosti letadel ATR k námraze a nekontrolovatelnému pádu v ploché vývrtce (zde a zde) se spekulace o ztrátě kontroly nad letadlem v důsledku námrazy vynořily bezprostředně po katastrofě. (Foto: Banda B, EBC, planes.cz)
Jste to nečet? V článku píšou o SAMOVOLNÉM vypínání (že by nedostatečně dimenzované jištění?), nikoli, že by to piloti vypínali záměrně.
Odmrazování řešili tak dlouho, až spadli. To je takový problém mírně klesat a nabrat rychlost?
Podle aviation safety měl v minulosti letoun problémy s hydraulikou a oopravované ocasní plochy.Časový popis potíží a pádu: https://www.airlineratings.com/articles/voepass-crash-initial-report-released
Je odmrazovanie krídel na ATR-72 tak energeticky náročné pre samotné lietadlo, že to stálo tak skúseným pilotom ho neustále vypínať? Asi áno.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
A bylo KAM klesat?