Egyptská správa pro vyšetřování leteckých nehod (EAAID) zveřejnila 29. října konečnou zprávu ke katastrofě letu Egyptair MS804. Katastrofu Airbusu A320 (SU-GCC) dne 18. května 2016, při které zahynulo všech 66 osob na palubě, způsobilo podle zprávy výbušné zařízení umístěné v přední kuchyňce letadla. Letadlo letělo z Paříže (CDG) do Káhiry (CAI). Během letu v řeckém vzdušném prostoru se zřítilo do moře.
EAAID uvedla, že data ze záznamníku letových údajů (FDR) zachycují údaj o kouři na toaletě a v avionice, přičemž několik palubních počítačů selhalo jen o několik minut později. To vedlo ke ztrátě kontroly nad letadlem.
Analýza hlasového záznamníku v kabině (CVR) zachytila, že druhý pilot, 25letý egyptský občan s více než 2 900 celkovými nalétanými hodinami, z toho 2 771 hodin na A320, vyřkl slovo „oheň“, na což reagoval člen posádky, který byl v kokpitu, a kapitán, 36letý egyptský občan s více než 6 639 nalétanými hodinami, z toho 2 108 na A320. Kapitán požádal o hasicí přístroj, uvedla zpráva.
Forenzní expertiza zahrnovala vyjádření odborníka na letectví a experta na forenzní medicínu. Forenzní závěry uvádějí, že zranění některých pasažérů jsou spojena s výbušninami, jako je TNT. Zpráva dospěla k závěru, že výbušné zařízení bylo umístěno v cateringových vozících v kuchyňce za kabinou pilotů. Požár zvýšil svou intenzitu poté, kdy dosáhl kyslíku pro dýchací přístroj druhého pilota.
V té době probíhal let v hladině FL370. V této hladině také záznamy FDR a CDR končí.
Zpráva EAAID obsahuje čtyři bezpečnostní doporučení:
Zdálo by se, že po osmi letech vyšetřování je konečně vše jasné. Nebýt toho, že francouzský Úřad pro vyšetřování a analýzu bezpečnosti civilního letectví (BEA), spolupracující na vyšetřování, závěry EAAID zpochybňuje a nabízí jinou verzi. BEA je rovněž kritická ke způsobu vedení vyšetřování EAAID. Uvádí, že EAAID dopustila faktické nesrovnalosti a opomenutí.
Na základě zkušeností BEA především argumentuje tím, že explozi v prostoru za kabinou by musely zachytit mikrofony CVR. Neexistují ani žádné další indikace, že by došlo k dehermetizaci nebo poklesu tlaku v kabině nebo jiné fyzické důkazy, které by potvrdily scénář exploze na palubě.
Francouzský úřad dále tvrdí, že nelze přesně stanovit, kde přesně došlo k požáru a v jaké posloupnosti se vyvíjela situace před pádem letadla. Upozorňuje, že i když varování o kouři na toaletě předcházelo varování o kouři v avionice o 46 vteřin, nemusí to ještě znamenat, že požár se šířil odtud. BEA argumentuje tím, že i požár v pilotní kabině by mohl vyvolat stejnou posloupnost poplachů.
Podle BEA je pravděpodobné, že k požáru došlo poté, kdy začal unikat kyslík z kyslíkové masky druhého pilota uložené ve schránce pro uložení masky. K úniku kyslíku mohlo dojít v důsledku selhání součásti masky nebo po stisknutí nouzového ovladače kyslíkové masky druhého pilota. Požár živený unikajícím kyslíkem se pak rychle a nekontrolovatelně šířil prostorem. Prostředky pro hašení v kabině jsou nedostatečné pro uhašení takového požáru. Studie BEA neuvádí ani zdroj vznícení, ani zda nejprve došlo k úniku kyslíku a následně požáru nebo k požáru, který byl následně živen kyslíkem z přístroje druhého pilota. Svůj scénář označuje za pravděpodobný.
Podle BEA požár poškodil napájení počítačů, což vedlo k odpojení autopilota. Nebyly zaznamenány žádné akce posádky. „Byly slyšet zvuky kašle,“ říká BEA. „Nebyla možnost určit úroveň dýchatelnosti vzduchu nebo úroveň viditelnosti v kokpitu v té době.“
Nebylo dokonce možné ani určit, zda piloti byli při vědomí nebo opustili kabinu nebo zda vůbec byli v kabině v okamžiku úniku kyslíku „V kokpitu nebyly zaznamenány žádné činnosti posádky,“ uvádí BEA. Dveře do kabiny byly několikrát otevřeny a zavřeny.
Zpráva se vyjadřuje skepticky také k nálezu stop výbušnin, který uvádí EAAID: „Možný nález stop výbušnin na osobách nacházejících se na palubě letadla, dokonce na několika místech,“ dodává zpráva, „neumožňuje učinit jednoznačný závěr, že na palubě došlo k explozi, pokud jsou všechny ostatní fyzické důkazy neslučitelné se scénářem exploze, která by poškodila strukturu nebo systémy [letadla] natolik, že by letadlo učinila neovladatelnými.“ (Foto: Airline Ratings, The Independent, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém