Vrátí se Air Force One do Trumpových barev?

  • 10.11.2024 16:21

Nová letadla Air Force One

Prezident Trump během jeho prvního prezidentského období vyjednal nákup dvou letadel Air Force One založených na platformě Boeingu 747-8i. Tato letadla nahradí stávající VC-25A, které vychází z 747-200B. Kontrakt na VC-25B byl podepsán  v červenci 2018.

Trump místo nových letadel navrhl použít dva 747-8i původně určené pro ruské Transaero, které v mezidobí zkrachovalo. Během jednání prokázal své vyjednávací schopnosti, když cenu srazil o 1,4 miliardy dolarů a přesvědčil Boeing, aby podepsal kontrakt za pevnou cenu. To bylo prozřetelné, protože Boeing již na dvojici letadel odepsal 2,4 miliardy dolarů, které by jinak platili daňoví poplatníci. Hodnota kontraktu je 3,9 miliardy dolarů.

Během svého prvního prezidentského období Trump v roce 2018 navrhl pro Air Force One rovněž nové a modernější barevné schéma. Prezident Biden toto schéma v roce 2022 zavrhl a schválil výrazně konzervativnější schéma, které je jen jemnou retuší klasických barev z éry prezidenta J.F. Kennedyho.   

Konverze letadel 747-8i na VC-25B byla zahájena v roce 2019 a letadla měla být předána zákazníkovi v září 2024 a únoru 2025. Ani tento program nebyl ušetřen výrazných zpoždění a nyní armáda (provozovatel letadel) mluví o roce 2027 a 2028. 

Znovuzvolení Trumpa velmi pravděpodobně znamená, že Trumpovo barevné schéma se na letadlo vrátí.

Nové barvy dostal v roce 2022 také Trumpův privátní Boeing 757 „Trump Force One“. Tento Boeing byl odstaven z provozu v roce 2016 poté, kdy se Trump stal prezidentem, a v roce 2022 prošel retrofitem, a to včetně nových barev.

Vyjednávání a návrh nových barev pro VC-25 nebylo ani zdaleka jediným vstupem Trumpa do letectví během jeho prvního prezidentského období. Některé z nich připomeneme:

Uzemnění 737 MAX

Po katastrofě Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines v březnu 2019 se osobně zasadil o uzemnění letadel 737 MAX. To bylo v situaci, kdy regulátor FAA tvrdošíjně vzdoroval požadavkům na uzemnění letadel, zatímco prakticky celý zbytek světa letadla již uzemnil. FAA se odvolávaly na to, že nemají dostatek dat, která by dokazovala, že letadla trpí defektem. Boeing ujišťoval, že letadla jsou bezpečná a vinu svaloval na nekvalifikované piloty Ethiopian Airlines.

Trump v tomto případě využil svých prezidentských pravomocí a FAA nařídil MAXy uzemnit. Jak se následně ukázalo, letadla bezpečná zdaleka nebyla, stejně jako nebyla v pořádku práce FAA.

Ve svém tweetu Trump uvedl, že „letadla se stávají příliš komplikovanými…“ a pokračoval: „Nevím jak vy, ale já nechci, aby mým pilotem byl Albert Einstein. Chci skvělé, létající profesionály, kteří mohou snadno a rychle převzít kontrolu nad strojem.“ Reagoval tak na fungování systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který svévolně a nekontrolovatelně zasahoval do řízení letadla, a o jehož existenci nebyli piloti před katastrofou MAXů informováni. Existence a role MCAS byla zatajena také před FAA.

Motor Sič

V roce 2020 se Trump postaral, aby Ukrajina neprodala svého výrobce motorů Motor Sič čínským vlastníkům. Motor Sič byl v té době dodavatelem pro čínské letectvo. Trumpova administrativa na poslední chvíli zarazila čínským Skyrizon Aircraft Holdings a Xinwei Technology Group nad Motor Sič převzít kontrolu.

Open Skies

Prezident Trump ukončil účast Spojených států v dohodě Open Skies. Ta umožňuje členům Dohody provádět neozbrojenými letouny pozorovací lety nad vojenskými zařízeními nebo „podezřelým“ územím druhých států. Dohoda byla za USA podepsána v roce 1992 prezidentem Georgem Bushem.

Trumpova administrativa Americká byla přesvědčena, že prostředků určených na Open Skies lze využít jinde a efektivněji. To zahrnuje špionážní satelity, špionážní drony a zřejmě i supertajný prostředek X-37B.

Írán pod sankcemi

Prezident Trump v roce 2018 ukončil účast USA na jaderné dohodě s Íránem z roku 2015 a obnovil americké jaderné sankce pozastavené v lednu 2016. Na Írán bylo postupně uvaleno asi 1500 sankcí. Mezi nimi zákaz prodeje letadel, náhradních dílů a služeb íránským subjektům.

Airbus a Boeing měly uzavřené smlouvy na prodej letadel do Íránu v hodnotě 39 miliard dolarů. Tehdejší ministr financí Steven Mnuchin licence těchto společností na export do Íránu v květnu 2018 zrušil. Mezi zrušenými kontrakty byl také kontrakt na 100 letadel Airbus pro společnost IranAir. (Foto: Boeing, wikipedie, Globe Air, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Adrian (...157.164...)
10.11.2024 18:51

Jakkoliv nejsem příznivec staronového prezidenta, tak se mi ten jeho návrh líbí :-T

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace