Stabilně vysoká poptávka při nízké produkci nových letadel vede k tomu, že světová flotila dopravních letadel stárne a modernizace se opožďuje. Letecké společnosti musí provozovat starší letadla s vyššími provozními náklady.
Průměrný věk globálního komerčního leteckého parku dosáhl podle IATA nového rekordu 14,8 roku. Letecké společnosti přitom potřebují letadla s vyšší palivovou efektivností, což je rovněž součástí jejich snah snížit emise.
Při prezentaci svých nejnovějších prognóz 10. prosince uvedla asociace průmyslu, že dodávky nových letadel propadly z vrcholu 1813 letadel v roce 2018 na odhadovaných 1254 v roce letošním.
Počtem letadel v roce 2023 se Airbus vrátil zhruba do roku 2018, Boeing dokonce o 12 let dozadu. Letos bude propad dodávek podle všeho ještě větší než vloni.
Situace se hned tak nezlepší. IATA očekává, že dodávky v roce 2025 vzrostou na 1802 jednotek, takže stále nedosáhnou úrovně roku 2018. To bude také výrazně méně, než dřívější předpoklad 2293 letadel. Průměrné staří flotily tedy dále poroste.
„Problémy v dodavatelském řetězci frustrují každou leteckou společnost kvůli trojité ráně do příjmů, nákladů a ekologického výkonu,“ říká generální ředitel IATA Willie Walsh.
„Faktory obsazenosti jsou na rekordních hodnotách a není pochyb o tom, že kdybychom měli více letadel, mohla by být nasazena se ziskem. Nedostatek letadel naše příjmy omezuje,“ pokračuje Walsh. „Místo toho stárnoucí flotila způsobuje vyšší náklady údržby, spaluje více paliva a vyžaduje více nákladů a investic na udržení v provozu.“
IATA upozorňuje, že stárnoucí flotila znamená, že mezi roky 2023 a 2024 nedošlo ke snížení spotřeby paliva, což představuje „krok zpět“ od dlouhodobého trendu každoročních zlepšení.
Letecké společnosti si kvůli zpožděným dodávkám ve zvýšené míře pronajímají letadla s posádkami (ACMI). Sazby za pronájem letadel se podle IATA kvůli převisu poptávky zvýšily o 20-30 % proti úrovni roku 2019. Obvykle se jedná o starší letadla, jejichž provoz je rovněž méně efektivní, než by byl provoz nových letadel.
IATA připomíná, že asi 700 letadel řady Airbus A320neo kvůli svolávací akci motorů Pratt & Whitney není dlouhodobě v provozu. Tento problém se bude projevovat i v roce 2025. U Airbusu se dokonce sarkasticky říká, že „neo“ znamená „no engine option“.
Airbus, Boeing a další výrobci přiznávají, že problémy v dodavatelském řetězci vytvářejí nejistotu ohledně dodávek v roce 2025 a nejspíš i v roce 2026. Zdůrazňují, že mnoho z problémů není jedinečných pouze pro letecký sektor. (Foto: Airbus, Reuters, planes.cz)
To je článek jak z časopisu Forbes
MichalC.....tak do třetice, s Vámi NEBUDU NIKDY konverzovat, jak říkám již potřetí, tedy se omlouvám, ale i pro tentokrát neodpovím.
Petrp: steasne je nejspis to, ze se zmenil trend a letecky park zacina starnout. Se vsemi dopady do hospodareni spolecnosti
"No engine option", to je dobré!
Průměrný věk globálního komerčního leteckého parku dosáhl podle IATA nového rekordu 14,8 roku....mi zase nepřijde až tak strašné
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Moc lítáte, holomci!
Aerolinky nafukujou flotily a výroba stačí tak na prostou reprodukci.