Stárnoucí letecké flotily

  • 17.12.2024 06:59

Stabilně vysoká poptávka při nízké produkci nových letadel vede k tomu, že světová flotila dopravních letadel stárne a modernizace se opožďuje. Letecké společnosti musí provozovat starší letadla s vyššími provozními náklady.

Průměrný věk globálního komerčního leteckého parku dosáhl podle IATA nového rekordu 14,8 roku. Letecké společnosti přitom potřebují letadla s vyšší palivovou efektivností, což je rovněž součástí jejich snah snížit emise.

Při prezentaci svých nejnovějších prognóz 10. prosince uvedla asociace průmyslu, že dodávky nových letadel propadly z vrcholu 1813 letadel v roce 2018 na odhadovaných 1254 v roce letošním.

Počtem letadel v roce 2023 se Airbus vrátil zhruba do roku 2018, Boeing dokonce o 12 let dozadu. Letos bude propad dodávek podle všeho ještě větší než vloni.    

Situace se hned tak nezlepší. IATA očekává, že dodávky v roce 2025 vzrostou na 1802 jednotek, takže stále nedosáhnou úrovně roku 2018. To bude také výrazně méně, než dřívější předpoklad 2293 letadel. Průměrné staří flotily tedy dále poroste.

„Problémy v dodavatelském řetězci frustrují každou leteckou společnost kvůli trojité ráně do příjmů, nákladů a ekologického výkonu,“ říká generální ředitel IATA Willie Walsh.

„Faktory obsazenosti jsou na rekordních hodnotách a není pochyb o tom, že kdybychom měli více letadel, mohla by být nasazena se ziskem. Nedostatek letadel naše příjmy omezuje,“ pokračuje Walsh. „Místo toho stárnoucí flotila způsobuje vyšší náklady údržby, spaluje více paliva a vyžaduje více nákladů a investic na udržení v provozu.“

IATA upozorňuje, že stárnoucí flotila znamená, že mezi roky 2023 a 2024 nedošlo ke snížení spotřeby paliva, což představuje „krok zpět“ od dlouhodobého trendu každoročních zlepšení.

Letecké společnosti si kvůli zpožděným dodávkám ve zvýšené míře pronajímají letadla s posádkami (ACMI). Sazby za pronájem letadel se podle IATA kvůli převisu poptávky zvýšily o 20-30 % proti úrovni roku 2019. Obvykle se jedná o starší letadla, jejichž provoz je rovněž méně efektivní, než by byl provoz nových letadel.

IATA připomíná, že asi 700 letadel řady Airbus A320neo kvůli svolávací akci motorů Pratt & Whitney není dlouhodobě v provozu. Tento problém se bude projevovat i v roce 2025. U Airbusu se dokonce sarkasticky říká, že „neo“ znamená „no engine option“.

Airbus, Boeing a další výrobci přiznávají, že problémy v dodavatelském řetězci vytvářejí nejistotu ohledně dodávek v roce 2025 a nejspíš i v roce 2026. Zdůrazňují, že mnoho z problémů není jedinečných pouze pro letecký sektor. (Foto: Airbus, Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
18.12.2024 11:24

Moc lítáte, holomci! :-)
Aerolinky nafukujou flotily a výroba stačí tak na prostou reprodukci.

petrp (...250.30...)
17.12.2024 14:13

To je článek jak z časopisu Forbes:-D

petrp (...250.30...)
17.12.2024 14:00

MichalC.....tak do třetice, s Vámi NEBUDU NIKDY konverzovat, jak říkám již potřetí, tedy se omlouvám, ale i pro tentokrát neodpovím.

MichalC (...3.37...)
17.12.2024 12:17

Petrp: steasne je nejspis to, ze se zmenil trend a letecky park zacina starnout. Se vsemi dopady do hospodareni spolecnosti

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
17.12.2024 11:30

"No engine option", to je dobré! :-)

petrp (...250.30...)
17.12.2024 11:00

Průměrný věk globálního komerčního leteckého parku dosáhl podle IATA nového rekordu 14,8 roku....mi zase nepřijde až tak strašné

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace