Airbus zřejmě jen těsně nesplnil dodávky letadel za rok 2024

  • 07.01.2025 06:57

Přes neuvěřitelný prosincový finiš Airbusu vloni výrobce nejspíš jen těsně nedosáhl upraveného ročního plánu dodávek „okolo 770“ letadel. Původní plán na rok 2024 byl 800 letadel, ten byl však v červenci upraven na „okolo 770“ letadel, a to s obligátním odvoláním na problémy dodavatelských řetězců.

O šancích splnit plán se diskutovalo již od druhé poloviny loňského roku. Na prosinec zbývalo Airbusu dodat 127 letadel. Podle předběžných informací zpravodajství Bloomberg a Reuters z minulého týdne se podařilo vloni dodat okolo 760 letadel. Dne 3. prosince však Reuters zvýšil odhad na 766 letadel, což by Airbus posunulo k plánovanému výsledku „okolo 770“ letadel.

Pro Airbus je splnění cíle mimořádně důležité. Jde o parametr, který akcionáři a finanční trhy sledují mimořádně přísně. Znepokojuje je snížení plánu výroby v loňském roce, ale zejména dlouhodobá stagnace tempa výroby řady A320neo a A220. Z hlediska finančních výsledků Airbusu jsou dodávky řady A320neo rozhodující. Tempo výroby se pohybuje okolo 50 exemplářů měsíčně. Vloni Airbus posunul plán zvýšení výroby na 75 měsíčně o rok na rok 2027. Nesplnění plánu by dále podkopalo hodnotu akcií. V loňském roce cena akcií stoupla jen nepatrně (o 1,8 %), a to i přes zpětný odkup akcií. Akcionáři pochopitelně nejsou nadšeni.

V roce 2023 Airbus plánoval dodat „okolo 720“ letadel, dodal 735 letadel. V prosincovém finiši 2023 dodal 112 letadel.

Airbus zveřejní auditované číslo dodávek 9. ledna 2025. Audit prověří, zda došlo k faktické dodávce letadel či zda se jednalo o „papírové“ převzetí. Proto si na oficiální výsledky musíme ještě pár dní počkat.

Přesná čísla zatím sice neznáme, ale jasné, že se budou pohybovat někde okolo 765 letadel. Čísla Boeingu sice také neznáme, je však jasné, že vloni překonal Airbus dodávky Boeingu, a to dramaticky. Airbus tak v loňském roce dále posílí svůj tržní podíl na trhu dopravních letadel.  

Pokud jde o letošní rok, proslýchá se, že Airbus výrazněji pokročí ve vývoji verze A220-500. Potřebuje posílit konkurenční pozici řady A220 a nabídnout aerolinkám A220 jako alternativu za prakticky neprodejná A319neo a verzi -500 nabídnout jako efektivní alternativu k A320neo, jejichž prodeje jsou velmi nízké. Řadu A320neo (a zisky Airbusu) táhnou A321neo.  

Letos má být certifikována verze A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF a plánuje se první let nákladního A350F, který má nastoupit do komerčního provozu v roce 2026.

Trvající výrobní problémy Airbusu, Boeingu a Embraeru prohlubují propast mezi vývojem objednávek a dodávkami nových letadel. Čekací doby na nová letadla jsou nepřiměřené, průměrné stáří světového leteckého parku se začalo zvyšovat a letecké společnosti nemohou optimálně reagovat na vývoj poptávky. Čekat na nové letadlo až osm let je trpká realita trhu nových letadel. Navíc Airbus i Boeing se shodují, že problémy dodavatelských řetězců přetrvají ještě v roce 2026.  (Foto: Euronews, Air Data News, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace