Rok 2024 byl pro Boeing velmi obtížný. Hned na začátku roku, 5. ledna, vyletěly dveře z prakticky nového Boeingu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines, což oživilo pochybnosti o kvalitě a bezpečnosti letadel Boeing a vyvolalo zostřený dohled regulátora. Hlavní subdodavatel Boeingu, Spirit AeroSystems, bojoval o přežití a konec posledního čtvrtletí ovlivnila 53denní stávka odborové organizace IAM. Prototypy letadel Boeing 777-9 byly v srpnu uzemněny po defektu nosníku motoru u dvou letadel. Certifikace verze 737 MAX 7 se opožďuje. Do vedení společnosti nastoupil v pořadí již třetí generální ředitel od krize Boeingu 737 MAX po katastrofách letadel Lion Air a Ethiopian Airlines v roce 2018 a 2019.
Boeing s ohledem na situaci na rok 2024 tentokráte ani neoznámil plán dodávek. Analytici se drželi velmi „při zemi“. Výsledky překonaly veškerá očekávání. V negativním smyslu. Jen ve čtvrtém čtvrtletí dodal Boeing o 11 letadel méně, než se očekávalo.
Za celý rok 2024 Boeing dodal 348 letadel (viz tab. 1), a to proti 528 v roce 2023. Ve čtvrtém čtvrtletí bylo dodáno pouze 57 letadel, z toho v prosinci 30 (viz tab. 2). Dodávky roku 2024 jsou nejmenší od pandemie. Výrobce sice vloni prodal 569 letadel, kvůli vysokému počtu zrušených objednávek však dosáhl čistý přírůstek 377 objednávek, resp. 317 podle účetního standardu ASC 606. To je propad proti roku 2023, kdy Boeing prodal 1456 letadel a připsal si 1314 objednávek čistého přírůstku. Celkový počet nevyřízených objednávek k 31. prosinci činil 6245 letadel.
Airbus proto letos přes obligátní problémy v dodavatelských řetězcích neměl žádný problém stát se šestý rok v řadě největším dodavatelem komerčních letadel. Vloni dodal Airbus 766 letadel a získal 826 objednávek čistého přírůstku.
Zatímco Airbus byl schopen zvýšit meziročně dodávky o 31 letadel, Boeing meziročně poklesl o 180 letadel.
Analytici se domnívají, že výsledky loňského roku jsou natolik špatné, že letos nemohou být horší. Zároveň se shodují, že Boeing čeká dlouhá a nákladná cesta k zotavení. Boeing slíbil, že do konce měsíce oznámí odhad dodávek na tento rok.
V květnu by Boeing měl dosáhnout tempa výroby letadel 737 okolo 38 exemplářů za měsíc, což naznačuje, jaké číslo dodávek na rok 2025 Boeing nejspíše oznámí.
V rámci objektivnosti je nutno konstatovat, že dodávky Airbusu vloni zdaleka nebyly bez problémů. Původní plán dodat 800 letadel byl v červenci 2024 snížen na „okolo 770“, přičemž nakonec bylo dodáno 766 letadel. Airbusu se k nelibosti investorů dlouhodobě nedaří výrazněji akcelerovat výrobu letadel řady A320neo, která je rozhodující z hlediska generování zisku.
Situace v odvětví není dobrá. Asociace leteckého průmyslu uvádí, že dodávky komerčních letadel ani zdaleka nedosáhly rekordních dodávek roku 2018, kdy bylo dodáno 1813 letadel. Letecké flotily tedy v loňském roce pokračovaly ve stárnutí, a to s negativními dopady na efektivnost leteckých flotil a jejich emisí. (Tab.: Boeing, foto: planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém