Boeing 737-900ER imatrikulace OK-TSI (výrobní číslo 37363, rok výroby 2011) odletěl 29. prosince 2024 z Prahy do Džiddy v Saúdské Arábii. Od začátku roku je jedním z doprovodných letadel slavného závodu Rallye Dakar, který se pořádá právě v Saúdské Arábii. Závod letadla Smartwings doprovázejí už pět let.
V rozhovoru pro web Garáž.cz odhalil kapitán Boeingu 737 Jan Šťatný, doprovázející Rallye Dakar už druhým rokem, několik zajímavostí k doprovodným letům. Vyprávěl, jak vloni přistávali na letišti v Shubaytah, které ještě před pár lety patřilo ropné společnosti Aramco. „Letos nás to čeká zas. Je to trochu divočina, není to standardní letiště s řízením letového provozu, takže se jede podle jiných postupů. A když se tam cokoliv stane, tak je problém, protože se nikam nedovoláte. Není tam signál na mobil ani záložní systém, který se používá na běžných komerčních letištích. Možná pevná linka, ale raději na to ani nemyslet.“ řekl pro Garáž.cz Šťastný.
Boeing 737-900ER je na provoz v Saudské Arábii připravený. „Brzdy jsou v polovině životnosti, klidně snesou ještě čtyři měsíce čilého provozu. Měnila se pneumatika na jednom z podvozků, pro jistotu s sebou vezeme další dvě pro případ defektu, zrovna vloni jsme tady jeden měli. No, a samozřejmostí je i hever, olejové a hydraulické náplně, prostě máme všechny ty věci, které zvládneme opravit na místě svépomocí. Dohromady 840 kg náhradních dílů a nářadí.“ dodal pro Garáž.cz kapitán Šťastný.
Připravil: Martin Bernict podle Garáž.cz
U Saudů nefunguje Inmarsat ani Starlink?
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Starlink dle mapy pokrytí nikoli. Potřebuje Inmarsat schválení provozu pro každý stát zvlášť (když to není nad mezinárodními vodami)?