Blue Origin New Glenn
Raketa New Glenn společnosti Blue Origin dosáhla během své první mise NG-1 zamýšlené oběžné dráhy. Raketa odstartovala z oblasti Launch Complex 36 na Cape Canaveral Space Force Station ve 2:03 ráno východního času dne 16. ledna 2025.Genrální ředitel Dave Limp vyjádřil spokojenost s tím, že se let vydařil hned na první pokus a stal se dalším velkým krokem v rozvoji komerční kosmonautiky.
První stupeň poháněný sedmi motory BE-4 vynesl New Glenn během počáteční fáze letu. Poté byly dvakrát úspěšně zažehnuty motory BE-3U druhého stupně, což umožnilo umístit na oběžnou dráhu družici Blue Ring Pathfinder. Jedinou skvrnou na jinak významném úspěchu společnosti Blue Origin je ztráta prvního stupně během nezdařeného návratu na Zemi. Společnost tento fakt komentovala realisticky s tím, že by bylo příliš ambiciózní očekávat, že vše půjde bezchybně. Společnost důvod selhání analyzuje, z chyby se poučí a odladí procedury pro návrat boosteru před dalším startem.
New Glenn je klíčovou součástí vesmírných ambicí Blue Origin. Budoucí lety dopraví na oběžnou dráhu užitečné zatížení pro platící zákazníky, jako jsou NASA, Projekt Kuiper společnosti Amazon a různé telekomunikační společnosti.
New Glenn je součástí programu Artemis organizace NASA a měl by vynést přistávací modul Blue Moon Mark 1 a pilotovaný přistávací modul Mark 2 na Měsíc. Kosmický prostředek bude kromě toho zahrnut do obranných misí Pentagonu v rámci programu U.S. Space Force National Security Space Launch (NSSL).
Společnost Blue Origin má v různém stupni rozpracovanosti dalších několik raket New Glenn. Společnost miliardáře Jeffa Bezose se tak stává významným konkurentem SpaceX na trhu těžkých komerčních nosných raket.
Prioritou Blue Origin je zajistit vysokou spolehlivost letů a zvýšit jejich frekvenci. Další let je plánován na jaro.
SpaceX Starship
Další významný úspěch zaznamenala shodou okolností ve stejný den, tj. 16. ledna, také konkurenční SpaceX Elona Muska. Společnosti se podařilo úspěšně zachytit booster megarakety Starship. Stalo se tak teprve podruhé. Skvrnou na tomto úspěchu je ztráta druhého stupně, což Musk objasnil únikem paliva. Druhý stupeň nenesl žádné platící zatížení. Raketa Starship je určena k vynášení nákladů a posádek během misí na Měsíc a na Mars.
První stupeň „Super Heavy“, provedl kontrolovaný sestup zakončený perfektním zachycením mechanickými rameny startovací věže. Video zachycující tento působivý manévr je zde. Rozpad druhého stupně zachycený z kabiny letadla je zde.
„U testu tohoto typu spočívá úspěch v tom, co se naučíme, a dnešní let nám pomůže zlepšit spolehlivost raket Starship,“ uvedla společnost SpaceX.
Federální letecký úřad (FAA) zastavil kvůli padajícím troskám na krátkou dobu letecký provoz v prostoru. Trosky dopadly do Karibského moře.
Je zjevné, že sázka NASA zajistit kosmické mise soutěží privátních provozovatelů vychází. (Foto: Blue Origin, @johnkrausphotos, fr24.com)
Amrin Tamzarian: druhé úsopěšné zachycení Super Haevy je jednoznačný úspěch. Starship ostatně nenesl žádné platící zatížení. Jak napovídá označení IFT (Starship Flight Test), jednalo se o test. Nikoliv komerční let.
Stejně tak i Blue Origin byl úspěšným testem nosné rakety NG-1, a to tím spíše, že vyšel hned na poprvé.
Byl to TEST!!
Proto, se to provádí……
Omlouvám se malicherným hnidopichům, měl jsem napsat že primárním úkolem mise IFT-7 byl suborbitální let. Nicméně na faktu, že mise byla neúspěšná to nic nemění...
Problematice evidentně rozumíte asi jako koza petrželi. Starship vůbec na oběžnou dráhu nesměřovala a ani několik dalších letů směřovat nebude. Zatím stále provádí pouze skoky nad atmosféru, které k trvalé oběžné dráze mají dost daleko (právě proto, kdyby se něco stalo aby spolehlivě klesly trosky do atmosféry kde shoří).
Vzhledem k primárnímu úkolu obou misí - dostat se na oběžnou dráhu - byl testovací let SpaceX neúspěchem. Navíc výbuch Starship, respektive padající trosky způsobily docela docela velký zmatek v letecké dopravě. Jeden let dokonce kvůli odklonění vyhlásil stav nouze kvůli nedostatku paliva.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Za prvé. Jsme na portálu, který se věnuje civilní letecké dopravě. A jelikož IFT-7 tento sektor dost významně ovlivnil, dovolil jsem si doplnit informace o zprávu, že jeden let kvůli tomu musel vyhlásit stav nouze, což zase tak zanedbatelné není.
Za druhé. Nerozporuji že záchyt boosteru byl úspěch, nerozporuji, že se jednalo o testovací let. Nicméně mise IFT-7 nebyla o záchytu boosteru (o němž se rozhodlo až po startu) ale o testu orbitální sekce a proto byla neúspěšná.