Airbus s palivovým článkem nebude připraven k sériové výrobě před rokem 2040

  • 22.02.2025 17:16

Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury sdělil, že Airbus odkládá své plány na vodíkové letadlo daleko do budoucnosti. Vývoj vodíkové ekonomiky je pět až deset let opožděn proti původním předpokladům v roce 2020, kdy Airbus oznámil svou vodíkovou strategii.

Manažer to vysvětlil při čtvrteční prezentaci v Toulouse. Už proto nepovažuje za reálné, aby v roce 2035 vstoupilo do pravidelného provozu osobní letadlo na vodíkový pohon, jak se dlouho plánovalo. Airbus na tom nadále pracuje, ale bude to trvat o pár let déle. Pro Fauryho není pochyb o tom, že vodíkové letadlo je technicky proveditelné. Nemá však smysl vyvíjet letadlo, které si nikdo nekoupí, protože není k dispozici infrastruktura nebo je příliš drahé na provoz. Podle Fauryho je Airbus z hlediska technologie o krok napřed. Společnost spoléhá na palivový článek, který vyrábí elektřinu pomocí vodíku. Ta zase pohání letadlo. Nemá tedy na mysli alternativu, kdy plynová turbína spaluje vodík podobným způsobem, jakým konvenční proudová letadla spalují letecký petrolej.

Aby se vodíková letadla dostala na trh do roku 2035, musel by Airbus podle dřívějších prohlášení zahájit konkrétní vývoj v roce 2027 nebo 2028. Výrobce zatím stále pracuje na technických základech – stejně jako mnichovský výrobce motorů MTU, který rovněž sází na palivový článek.

Aby bylo letadlo na vodíkový pohon úspěšné, musí být na letištích zásoba vodíku. Tato technologie je však považována za nákladnou a složitou. Aby bylo dosaženo skutečného cíle neutrality CO2, musel by být vodík vyráběn také pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů. Takového vodíku je ale zatím příliš málo. Z pohledu vedení Airbusu je vodíková technologie reálná pouze pro menší osobní letadla s přibližně 100 sedadly. U proudových letadel pro střední tratě, jako je velikost modelové rodiny A320neo, a velkých letadel pro dálkové tratě chce Airbus, stejně jako jeho konkurent Boeing, i v další generaci spoléhat na klasické motory, které pak budou spalovat udržitelně vyrobené letecké palivo vyráběné z rostlin nebo pomocí elektřiny. Také tento typ paliva je v současnosti celosvětově dostupný pouze v malých množstvích. (Foto: Airbus)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace