Spirit Airlines získaly prostřednictvím International Aero Engines kompenzace ve výši asi 150 milionů dolarů za uzemnění letadel řady A320neo, a to v důsledku svolávací akce motorů Pratt & Whitney GTF. Kompenzace pokrývají období od října 2023 do 31. prosince 2024. Problémy s motory budou trvat i v roce 2026 a dopravce proto očekává další platby. Spirit již iniciovaly jednání s P&W o opatřeních pro letadla, která zůstávají mimo provoz v letošním roce.
Výše kompenzace byla stanovena na základě počtu dní, po které byly letouny řady Airbus A320neo uzemněny, a je na spodní hranici výše kompenzací 150–200 milionů dolarů, které očekávaly Spirit v březnu 2024.
Celkem stovky letadel A320neo, A321neo, A220 a Embraer E190-E2 jsou postupně uzemňovány poté, co výrobce RTX v červenci 2023 oznámil masivní stahovací akci. Důvodem je kontaminace práškového kovu, který byl využíván při výrobě některých součástí motorů.
Analytická společnost Cirium v lednu označila přibližně třetinu světové flotily letadel poháněných motory GTF jako „uskladněná“ – což znamená, že jsou mimo provoz déle než 30 dní. Většina z nich pravděpodobně právě v důsledku stahovací akce.
Oprava motorů trvá více než 300 dní. JetBlue Airways nedávno uvedly, že trvá přibližně rok, než se motory po opravě vrátí do provozu. Společnosti si navíc stěžují, že od RTX nedostávají s dostatečným předstihem harmonogram oprav, což komplikuje plánování kapacit. Kromě jiného čelí také zvýšeným nákladům vyvolaným provozem starších a méně efektivních letadel a/nebo nutností pronajímat si dodatečné kapacity.
V Evropě je zmíněným problémem nejvážněji postižen Wizz Air, který má průběžně uzemněno 40-45 letadel. (Foto: FL360aero, Success Magazine, Daily news Hungary, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém