Prognóza organizace Airport Council International (ACI World) předpokládá ve své prognóze na období 2024-2053 další významný růst globálních přepravních výkonů. Očekává, že počet leteckých cestujících dosáhne 17,7 miliardy v roce 2043 a 22,3 miliardy v roce 2053, což je téměř 2,4krát více, než bylo přepraveno vloni.
Pozitivní trend bude podpořen faktory, jsou rostoucí poptávka po cestování ze strany střední třídy na rozvíjejících se trzích, rostoucí popularita mezinárodních cest a investice do letištní infrastruktury.
Počet leteckých operací výrazně vzroste a dosáhne 149 milionů v roce 2043 a 176 milionů v roce 2053. Letiště po celém světě se na tento růst musí připravit, zdůrazňují autoři zprávy, a to zvýšením provozní efektivity a investicemi do infrastruktury.
Analytici očekávají, že v příštích třech desetiletích porostou mezinárodní lety rychleji než vnitrostátní.
Top20 leteckých trhů v letech 2023, 2042 a 2052 je uvedeno v tabulce. V období prognózy je v první dvacítce celkem sedm, resp. osm evropských trhů. V období 2023–2052 zaznamenává výrazný pokles Německo a Francie. Top20 dominují v celém období prognózy Čína, USA a Indie.
Globální letecký provoz
Mezi lety 2024 a 2043 se očekává, že globální osobní letecký provoz poroste průměrným ročním tempem (CAGR) 3,4 % a dosáhne 17,7 miliardy cestujících. Do roku 2053 se globální osobní provoz téměř zdvojnásobí na 22,3 miliardy, což odpovídá průměrnému ročnímu růstu o 3 % v období 2024–2053.
Mezinárodní vs. vnitrostátní doprava
Mezinárodní osobní doprava poroste v příštích třech desetiletích rychleji než vnitrostátní. Mezi lety 2024 a 2053 se očekává průměrný roční růst mezinárodní dopravy o 3,3 %, zatímco vnitrostátní doprava poroste o něco pomalejším tempem 2,8 %.
Růst na rozvíjejících se trzích
Prognóza zdůrazňuje pokračující silný růst na rozvíjejících se trzích, který je poháněn rostoucí střední třídou a zvyšující se poptávkou po letecké dopravě. Klíčovou roli v podpoře tohoto rozvoje sehrají investice do letištní infrastruktury v těchto regionech.
Nákladní letecká doprava
Globální letecká nákladní doprava by měla stabilně růst v období 2024–2043 průměrným ročním tempem 2,7 % a v období 2024–2053 o 2,4 % ročně. ACI World nicméně upozorňuje, že by změny v obchodní politice a narušení dodavatelských řetězců mohly způsobit v tomto segmentu výkyvy. (Tab.: ACI World)
Co je ovšem neuvěřitelný, že Španělsko je čtvrtý největší trh, před takovými velmocemi jako Japonsko, Indonésie, UK a Německo
To záleží na tisících faktorů. Třeba na tom, jestli se nějaký rudozelený soudruh v Bruselu nerozhodne zakázat třeba použití hliníku, nebo kompozitních materiálů...
Vitek: fraze typu "svet nebude uz nikdy jako drive" jsou typicke novinarske blaboly. Totez se rikalo po teroristickem utoku 11/9. Faktem vsak je, ze odborne prognozy a naziry idborneho tisku se v podtate potvrdily. To se tyka i prognoz Airbusu a Boeingu o poptavce po novych letadlech.
Zaroven se ukazuje, ze casto zminovany "odpor k letectvi" se nekona. I ekofanatici si potrebuji zaletet k mori.
Tyhle prognozy jsou dobré snad jenom k tomu, že má někdo práci. Pamatujete, jak se za covidu v r. 2021 psalo, že svět už nikdy nebude jako dřív, nebudou žádné velké festivaly, nebude se cestovat a na předcovidový objem se letecká doprava vrátí až kolem roku 2035??
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Mám takovej pocit, že se trh vydal opačným směrem než prognózy. Pokud by todle mělo +- vyjít, tak A321XLR je hodně slepá ulička a naopak konec produkce A380 obří chyba.