Šetření události s úmrtím stevarda při výskytu kouře v kabině A220 odhalilo poškození převodového systému

  • 20.03.2025 20:16

Prohlídka motoru letadla Airbus A220-300 (HB-JCD) společnosti SWISS, které bylo kvůli kouři na palubě a poruše motoru Pratt & Whitney PW1500G nuceno nouzově přistát ve Štýrském Hradci, odhalila poškození převodového systému pohonu ventilátoru a defekt ložisek. K události došlo 23. prosince 2024.

Jeden z členů palubního personálu podlehl v nemocnici otravě. Vyšetřovatelé dosud nestanovili příčinu.

Piloti letadla letícího z Bukurešti do Curychu zaznamenali během letu v hladině FL400 (asi 12 200m) chybová hlášení týkající se levého motoru Pratt & Whitney PW1500G, a to včetně varování na „nadlimitní množství olejových nečistot“ a varování před vibracemi. Přibližně ve stejnou dobu uslyšel palubní personál „hlasitou ránu“.

Méně než 30 sekund po varování před vibracemi piloti zaznamenali kouř v kabině a okamžitě si nasadili kyslíkové masky – těsně předtím, než obdrželi několik výstrah o kouři.

Posádka vyhlásila stav nouze a zahájila sestup, přičemž informovala řízení letového provozu o rozhodnutí odklonit let do Štýrského Hradce. Po nouzovém přistání byl letoun evakuován. Několik cestujících a členů posádky bylo převezeno do nemocnice.

Postižený motor byl původně dodán dopravci jako náhradní pohonná jednotka a v červenci 2024 – méně než šest měsíců před incidentem – nainstalován na letoun.

Podle rakouského spolkového úřadu pro vyšetřování civilního letectví SUB-Zivilluftfahrt záznamy o údržbě potvrzují, že veškerá plánovaná údržba byla provedena v souladu s příslušnými postupy a harmonogramy, a že všechny povinné směrnice týkající se letové způsobilosti byly splněny.

Po boroskopické kontrole motoru provedené výrobcem motoru a švýcarskými techniky byla defektní pohonná jednotka převezena ze Štýrského Hradce do USA k podrobné analýze.

Bylo potvrzeno poškození převodového systému pohonu ventilátoru a ložisek č. 2 a č. 4.

V rámci vyšetřování jsou zkoumány osobní dýchací prostředky používané palubním personálem, tj. kukla zakrývající hlavu a těsně přiléhající kolem krku. Tyto prostředky využívají systém chemické regenerace vzduchu.

„[Dýchací systémy] mají omezenou životnost a jejich správná funkce závisí na správném použití,“ uvádí vyšetřování s tím, že palubní posádka prochází úvodním i opakovaným školením ohledně tohoto vybavení.

Tři ze čtyř jednotek na palubě byly použity palubním personálem a všechny čtyři byly předány k analýze ve spolupráci s výrobcem. Analýza dosud nebyla dokončena.

„V rámci vyšetřování bude vyhodnoceno použití [tohoto vybavení],“ dodává zpráva. „To bude zahrnovat i způsob, jakým jsou posádky školeny pro jeho správné použití a jak mohou identifikovat případnou závadu [tohoto vybavení].“

(Foto Swissinfo, Bluewin, The Sun, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
21.03.2025 07:27
Na okraj

Udusenie stewarda po nesprávnom použití dýchacieho prístroja je naozaj závažná vec.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace