Evropské aerolinky ve sporu s Evropskou komisí o SAF

  • 18.04.2025 08:11

Evropské letecké společnosti v lednu náhle procitly a poprvé ostře vystoupily proti (dříve přijatým) kvótám na podíl udržitelného paliva (SAF). Nyní velké evropské aerolinky ve svém společném prohlášení upozorňují, že požadavky Evropské komise na podíl udržitelného leteckého paliva pro rok 2030 jsou při současné úrovni výroby nesplnitelné. Že je paliva katastrofický nedostatek je dobře a dlouho známý fakt a je proto s podivem, proč se tento rozpor mezi požadavkem a zdroji začíná řešit teprve v roce 2025.

Na leteckém summitu asociace A4E dne 27. března vedoucí představitelé leteckých společností sice potvrdili svůj závazek k dosažení cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, avšak zároveň uvedli, že průběžný cíl 6% podílu SAF do roku 2030 podle legislativy ReFuelEU nebude splněn a termín bude nutno odložit. Tažení evropských provozovatelů podporuje mezinárodní organizace IATA.

„Zpětná vazba, kterou dostáváme od producentů ropy, naznačuje, že do roku 2030 nebudou mít dostatečné zásoby, aby nám umožnili splnit požadavek na 6% podíl SAF,“ uvedl generální ředitel skupiny Ryanair Michael O’Leary.

Tvrzení ředitelů leteckých společností podpořila zpráva Boston Consulting, která předpovídá do roku 2030 nedostatek až 45 % v dodávkách eSAF a 30 % v dodávkách biopaliv.

Výrobci paliv v poslední době zastavili několik projektů na výrobu SAF a start-upy krachují v důsledku nedostatku zájmu privátních investorů o investice do výroby SAF.  

Evropská komise tvrzení leteckých dopravců sdružených v A4E a názor producentů paliva okamžitě odmítla a uvedla: „Domníváme se, že současné cíle pro SAF jsou realistické a dosažitelné.“

Letecké společností již počátkem roku upozornily, že Evropská komise (EK) sice stanovila závazné cíle, ale přitom nevypracovala žádnou strategii, jak se ke splnění těchto cílů dostat a nevydělila ani žádné zdroje. Je jasné, že letecké společností se výrobou paliva zabývat nemohou a nebudou. „Evropská komise a členské státy nyní musí převzít odpovědnost: dodavatelé paliv nesplňují své závazky,“ uvádí A4E.

Nový evropský komisař pro dopravu Tzitzikostas pohrozil, že by v budoucnu mohlo přijít více „biče“, aby podpořil výrobu SAF. (Obr.: IATA, ADS Group, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MK. (...99.152...)
22.04.2025 11:46

... a pamatuju si podobnou diskusi na tema odsireni uhelnych elektraren v severnich Cechach.

Vyhruzky, ze by se to nemelo delat, a melo by se to odlozit nejlepe na nikdy, protoze je to prilis ambiciozni a musel by se kvuli tomu zlikvidovat tezbou vapence cely Cesky kras, stale dli v me dlouhodobe pameti.

Trvalo to par let, zivotni prostredi v severozapadnich Cechach se dramaticky zlepsilo, Cesky kras zachovan, ale par firem prislo o svoje nekrestanske zisky - coz samozrejme ty firmy (a jejich akcionare) dost stvalo.

Od te doby jsem v k doomsayingu firem, ktere brani svuj lokalni byznys, ponekud skepticky.

Ostatne ... nekteri z nas pamatuji i tu hruzu, ktera mela nastat v pripade, ze presuneme telefonni a datovy provoz do mobilnich siti. Pozdravujeme pratele z byvaleho SPT Telecom.

MK. (...99.152...)
22.04.2025 11:41

... a proto nemusi byt uplne relevantni ptat se producentu ropy, zda si chteji dobrovolne snizit zmensit svuj tezarsky byznys :-)

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
22.04.2025 11:14

Kromě toho, neuhýbejmež od tématu že dekarbonizační cíle EK jsou vskutku ambiciózní, neboli nereálné.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
22.04.2025 11:09
MK:

Možná se to ztratilo v překladu, ale velcí producenti PHM (BP, Shell... ) jsou zároveň těžaři - čili producenti ropy.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
22.04.2025 10:48
Lada:

To by nemělo žádný efekt, europotentáti s aerolinkama nelítaj, ti mají své soukromé tryskáče.

MK. (...84.252...)
18.04.2025 22:31

Vyrobce louci muze klidne spustit i vyrobu zarovek, ale zaroven to neznamena, ze bude do vyroby zarovek mocne investovat - zvlaste pokud treba ceka na to, ze se by mohl vyrobu zarovek stat nejak vic dotovat.

Zaroven neni nikde napsano, jakych producentu ropy se O'Leary ptal. Klidne to mohou byti takovi producenti ropy, kteri SAF nevyrabeji a nechteji s tim zacinat.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
18.04.2025 19:22
@MK

Proč by výrobce loučí nemohl paralelně spustit produkci žárovek, ergo, když by věděl, že jejich odběr bude direktivně nařízen, takže na tom nemůže prodělat?
Jako by historie nebyla plná příběhů o tom, jak se manufaktury na kočáry, nebo jízdní kola nestala světoznámá automobilka. Možná se jim v té době také nějaký chytrák snažil tvrdit, že je rozběhnutí výroby jiného druhu zboží nesmysl, protože je "kompetitivní" k tomu co doposud vyráběli... :D

M_V (...80.127...)
18.04.2025 18:31
Louče a žárovky

MK.: Ona ta diskuze má více rovin. S vaším úplně prvním příspěvkem souhlasím - první co mě při čtení článku napadlo, bylo "ztraceno v překladu". Ony totiž firmy jako BP nebo Chevron nejsou jenom producenti ropy, ale jsou také majitelé rafinerií a distribučního řetězce paliv, tedy i čerpadláři. A čerpadlář potřebuje prodávat palivo, které je dostupné a nebude zakázané. Ať už SAF nebo kerosin.

A teď k loučím. ;-) Kdysi byla v oboru fotografie slavná firma Kodak. Kromě filmů na chemické bázi byla aktivní a úspěšná ve vývoji digitální fotografie. Ale nechtěli si ničit svůj úspěšný byznys s "loučemi" urychleným přechodem k "žárovkám". No a když zjistili, že musí jít tímto směrem, bylo už pozdě a konkurence je smetla.

Mimochodem výrobci automobilů se spalovacími motory jsou dnes také v bodě rozhodnutí. Přejít k elektromobilům agresivně teď, nebo raději postupně přes hybridy a udržitelná paliva? Jak dopadla digitální fotografie už víme. Kam bude směřovat automobilismus a letectví zatím nevíme. Jiná věc je, že když se budete ptát "tradičního výrobce" na budoucnost netradičních náhražek, tak bude obhajovat tradici, i když už aktivně pracuje na alternativách a tradici odepsal.

Lada - nepřihlášený host (...246.210...)
18.04.2025 16:20

Já bych doporučil aerolinkám, aby upozornili EP a EK, že pokud do stanoveného termínu nezajistí (oni přece vše nařizují) podmínky pro zajištění stanovného cíle, tak je nebudou přepravovat a ať si zajistí přepravu jinými dopravními ekologicvkými prostředky, třeba koňmo nebo na kole...

MK. (...192.13...)
18.04.2025 16:09

Co kdyz vyrobci louci produkovali (jako bocni a zcela nevyznamny produkt) zarovky? Cekal byste od nich pozitivni odhad vyroby zarovek?

A co vyrobcu kocaru - ptal byste se jich na perspektivu vyroby automobilu?

Celkem 15 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace