Dne 18. června 2025 vydal americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě naléhavé bezpečnostní doporučení kvůli obavám, že by u letadel poháněných motory CFM International LEAP-1B mohl do kokpitu nebo kabiny cestujících vniknout kouř.
Agentura rovněž vydala doporučení, aby byla vyhodnocena možnost výskytu stejného problému u motorů LEAP-1A a LEAP-1C.
NTSB uvádí: „Zjistili jsme, že zařízení pro snížení zatížení motoru (LRD), tedy bezpečnostní prvek navržený ke zmírnění vibrací přenášených z poškozeného motoru na drak letadla, může způsobit poškození olejového systému motoru.“ Následně se kouř z přehřátého oleje může dostat do ventilačního systému a proniknout do kokpitu a kabiny cestujících.
Motory LEAP-1B jsou používány výhradně letouny Boeing 737 MAX, motory LEAP-1A pohánějí některé varianty Airbusů řady A320neo, LEAP-1C některých varianty letadel řady A320neo a všechny letouny COMAC C919.
NTSB uvádí jako příklad incident z prosince 2023, kdy se do kabiny letadla dostal kouř poté, co levý motor Boeing 737 MAX 8 společnosti Southwest Airlines krátce po vzletu nasál ptáka.
„Kokpit se zaplnil tím, co posádka popsala jako „štiplavý bílý kouř“, který byl tak hustý, že měl kapitán potíže vidět přístrojovou desku. Posádka si nasadila kyslíkové masky a vrátila se zpět do New Orleans. Nikdo z posádky ani cestujících nebyl zraněn,“ uvedl úřad NTSB.
Podobná událost se odehrála v březnu 2023 při jiném letu společnosti Southwest, kdy po nasátí ptáků do pravého motoru krátce po vzletu z Havany zaplnily kabinu pro cestující kouř a výpary. Situaci na palubě ukazuje video zde. Letadlo vyhlásilo nouzi a vrátilo se do Havany. Cestující po přistání opustili letadlo pomocí nouzových skluzů.
Společnost Boeing upravila letové příručky pro piloty, ve kterých popisuje kroky k zabránění proniknutí kouře do kokpitu nebo kabiny po aktivaci LRD.
V bezpečnostních doporučeních adresovaných Federálnímu úřadu pro letectví USA (FAA), Evropské agentuře pro bezpečnost letectví (EASA) a Čínskému úřadu pro civilní letectví (CAAC) úřad NTSB ostatní vyzval, aby prověřily, zda i další varianty motoru CFM LEAP nejsou při aktivaci LRD náchylné k proniknutí kouře do kabiny nebo kokpitu.
NTSB rovněž požádal FAA a EASA, aby požadovaly po všech provozovatelích dotčených motorů implementaci softwarových úprav vyvinutých společnostmi CFM a Boeing. (Foto: ABC7, CNBC, Daily Hive, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém