Záchrana společnosti Lilium se nezdařila

  • 2025-02-23 08:45

Společnosti Lilium, vyvíjející elektrická letadla s vertikálním startem a přistáním (eVTOL), se na Štědrý den roku 2024 podařilo na poslední chvíli sjednat dohodu s konsorciem evropských a severoamerických investorů. Firma získala od konsorcia Mobile Uplift Corporation příslib investic ve výši dalších 200 milionů eur za převzetí dvou zbývajících společností - Lilium GmbH a Lilium eAircraft.

Peníze však nakonec nebyly v přislíbené výši k dispozici a firma nyní vyhlásila podruhé bankrot a zastavila činnost.

V průběhu let investoři poskytli na vývoj elektrického letadla celkem 1,5 miliardy eur. Stroj však nebyl připraven pro sériovou výrobu a firma musela propustit na tisíc zaměstnanců. Akcie jen v průběhu minulého roku ztratily 80 % své ceny. (Foto: Lilium)



Related articles

Comments



Petr - unsigned guest (...11.119...)
2025-02-24 14:05

Jasně, tyhle experimenty by se měly zakázat. Žádné R&D, žádný výzkum. Všechno, co se dělá, musí mít jasnou ekonomickou návratnost. Nesmí se pracovat na ničem, u čeho je jasné, že to nemůže fungovat. Je to všechno jen habaďůra na peníze investorů.

Na vývoj letadel těžších než vzduch by se konečně mělo přestat plýtvat penězi. Každý ví, že fungovat nemohou.

MichalC (...13.19...)
2025-02-24 10:15

EHM: obávám se, že získání certifikace naprosto neznamená, že provoz eledktrického letadla bude kdy mít ekonomický smysl. Pozoruhodné je, že v této oblasti vznikla řada startupů, které zejména nikdy v minulosti letadlka nevyráběly. většina z nich už zkrachovala. Žádný renomovaný výrobce se do e-letadel nepouští. Kromě jiného i proto, že musí vydělávat peníze a ne pálit granty.

Radek - unsigned guest (...212.223...)
2025-02-24 07:38
Projekty e-letadel

Projekty e-letadel končí už 10 let stejně, utratí se peníze naivních investorů, postaví hezký prototyp a zjistí se, že se stávajícími baterkami je to nesmysl. Dokud nebudou reálně baterie s dvojnásobnou kapacitou, dvojnásobou životností a poloviční cenou, nemá to smysl ani u malých dvojmístných cvičných letadel. U větších letadel než pro 4 lidi by nestačili ani takové baterie. U hybridů se zjistí, že oproti klasickému pohonu je to mnohem dražší a komplikovanější bez jakékoliv reálné výhody.

Jenda - unsigned guest (...49.252...)
2025-02-23 18:47
Ehm

Panove s prominutim melete nesmysly. Tohle nema nic spolecneho s ekologii a je jen otazkou casu, kdy to zacne fungovat i ekonomicky. Proto je podobnych projektu ve svete hned nekolik. Tohle ero to dotahlo az k certifikaci a jsem hrdy, ze na tom mohli pracovat kolegove z nasi firmy. Jako letecky inzenyr jsem byl take skepticky, ale to co za tu miliardu dokazali je uzasne, doufam ze to vyuziji nastupci, v tomhle oboru jsou to drobne, Elon za to udela jeden ohnostroj :)

Petr Šimáček (...80.107...)
2025-02-23 11:17

Zelený fanatizmus EU v praxi. Jestli se nezatáhne rychle za záchrannou brzdu, skončíme v pěkné prdeli.

Radek - unsigned guest (...81.91...)
2025-02-23 10:26
:-)

A diví se tomu někdo? Letadlo na baterky je v principu úplný nesmysl. Přináší jen nevýhody. Za stávajících technologií nepoužitelné. Investoři pod vlivem ideologických blábolů spláchli své peníze do záchoda. To samé funguje v EU, jen ty peníze nepatří investorům, ale rozdělují je politici z toho co ukradnou daňovým poplatníkům.

6 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details