V pátek došlo u letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu (DCA) k nebezpečnému sblížení Airbusu A319 (N342NB) společnosti Delta Air Lines odlétajícího z letiště DCA na lince DL2983 a cvičeného letounu U.S. Air Force T-38.
Posádka Airbusu dostala varování o nebezpečném sblížení „resolution advisory“ (RA) protisrážkového varovného systému TCAS. Varování se aktivuje, pokud jsou letadla na kolizních kurzech a během 20 až 30 s může dojít ke srážce. Na palubě Airbusu bylo 136 osob. Letadla se přiblížila na vzdálenost 230 m při vertikální vzdálenosti 100 ft (30 m).
Čtveřice cvičných tryskových letadel T-38 Talon (volací znak Dragon 61) se přibližovala přes letiště k plánovanému přeletu nad Arlingtonským národním hřbitovem. Jedno letadlo se však z formace „ztratilo“. Z dostupných informací vyplývá, že armádní letectvo požádalo tři minuty před incidentem dispečery DCA, aby v 15:17 zastavili všechny odlety. K nebezpečnému sblížení došlo v 15:16. Letiště po informaci vojenského letectva povolilo odlet tří letadel, z nichž jedno byl právě inkriminovaný let Delta Air Lines. Ten dostal povolení k odletu v 15:15.
Piloti Airbusu během počátečního stoupání po odletu z dráhy 19 oznámili dispečerům, že přijali varování (RA) o letadle letícím o 500 stop níže.
Regulátor FAA k incidentu prohlásil: „Let Delta Air Lines 2983 měl povolení ke vzletu z letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu v pátek 28. března kolem 15:15 místního času, zatímco čtyři letouny U.S. Air Force T-38 Talon směřovaly na přelet k Arlingtonskému národnímu hřbitovu. Letoun Delta obdržel upozornění, že se v jeho blízkosti nachází jiný letoun. Řídící letového provozu vydali pro obě letadla korekční pokyny. FAA zahájí vyšetřování.“
Situaci zobrazuje video zde.
Incident přichází necelé dva měsíce po tragické kolizi dopravního letadla a vojenského vrtulníku u letiště DCA, která si vyžádala 67 životů. Katastrofa posílila obavy veřejnosti o bezpečnost civilní letecké dopravy a provozu civilních a dopravních letadel v okolí letiště DCA. Názorně tyto problémy vyjevilo vyšetřování lednové kolize, které ukázalo, že povolený vertikální rozestup vrtulníků a letadel na finále činil pouhých 75 stop (23 m). Na řadu případů nebezpečného sblížení v této oblasti úřady nereagovaly, a to až do tragické srážky. Po katastrofě byl provoz vrtulníků v této oblasti zakázán. Jak dokládá páteční incident, součinnost civilního provozu a armádního letectva v okolí DCA zůstává přes veškerá přijatá opatření problematická.
Federální letecký úřad (FAA) incident vyšetřuje. Je zjevné, že zatímco FAA uvádí, že dispečeři vydali instrukce, aby zabránili kolizi, záznam komunikace spíše nasvědčuje, že piloti reagovali na varování TCAS. Jak to bylo ve skutečnosti nepochybně osvětlí vyšetřování.
Americké letecké společnosti v poslední době evidují výrazné zpomalení vývoje rezervací. Po celé řadě incidentů s nebezpečným sblížením a katastrofě u letiště DCA to šéfové společností Delta Air Lines a United přičítají právě rostoucím obavám veřejnosti o bezpečnost provozu. (Foto: AvHerald, Flightradar24, Whiteman AFB, Blog Before Flight planes.cz)
Skutečně došlo k nebezpečnému sblížení?
Ten první obrázek navozuje dojem, že Delta dostala RA někdy v době, kdy se odlepila, a formace jí potenciálně křižovala dráhu letu, to už ale Talony byly na začátku pravé zatáčky (je možné, že to byla reakce na TCAS) a stroje se pak míjely s bočním rozestupem cca 1 míle. Jo, nevíme, jestli ten nákres zachycuje i toho zbloudilce. V každém případě, vojáci mají lítání dost na salámu, když žádají o pozastavení vzletů od 15:17, ale stroje tam mají už před 15:16, jak se píše v článku (předpokládám, že časy na obrázku jsou v UTC).
Jaké jsou parametry pro nebezpečné sblížení?
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Když letectvo vzdává hold zesnulému, tak je odlet jednoho letounu z formace nad místem, kde se pohřeb odehrává běžným manévrem. Proto mi připadne že se ten incident odehrál až po přeletu Arlingtonského hřbitova, když se letoun, který opustil formaci vracel buď do skupiny, nebo na letiště...